Posted on

روح‌الله مؤمن‌نسب، دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار ماهنامهٔ پدافند سایبری کشور با اشاره به جنگ سایبری و فضای رسانه‌ای گفت: تلگرام مصداق بمب شیمیایی است که همراه با اینستاگرام و توئیتر توسط دشمن در جنگ رسانه‌ای علیه ایران به کار گرفته شده‌اند و کاربران این بدافزارها جسم و روح‌شان در خطر است.

وی با اشاره به فعالیت هاتگرام و طلاگرام با دیتای ۴۰ میلیونی و میزان اثرگذاری آن‌ها افزود: نهادهای عمومی و ملی نظیر سازمان پدافند غیرعامل و دستگاه قضایی دادستانی به عنوان مدعی‌العموم باید علیه این دو پوسته تلگرام و به‌واقع فیلترشکن به میدان آمده و بساط مانور و عملیات بیگانه را برچینند.

کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: صهیونیست بودن مدیران تلگرام با اسناد و مدارک کافی اثبات شده است و حضور ادمین‌های داخلی تلگرام در دبی به منظور کمک به راه‌اندازی “گرام” به عنوان پول مجازی، توطئه‌ای اقتصادی است که می‌تواند مبنای یک کودتای اقتصادی باشد و دستگاه‌های امنیتی کشور باید همکاری با تلگرام را در قامت دفاع یا پشتیبانی و برگزاری جلسه، به عنوان همکاری با سرویس‌های جاسوسی دشمن تحت تعقیب قرار دهند و مجرمین را برای محاکمخ به قوه قضاییه بسپارند.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بلاک‌چین در تلگرام گفت: این سرویس می‌تواند یک سونامی جدید در اقتصاد ایران راه‌انداری کند و آسیب‌هایی که به مراتب پیچیده‌تر از فروش آنلاین سکه خواهد داشت و می‌تواند به بدنه اقتصادی کشور صدمات جبران ناپذیری وارد کند و البته مدیران کانال‌های تلگرامی را مبدل به کارتل‌های اقتصادی دشمن در ایران کند.

این کارشناس ارشد فضای مجازی همچنین با توجه به نفوذ برخی‌ها به برخی تریبون‌های حکومتی خاطرنشان کرد: اظهارت برخی از مسئولین باعث اعتماد مردم به پوسته‌های تلگرام شد و اکنون با دیتای ۴۰ میلیونی زمینه راه‌اندازی بلاک‌چین در حالی فراهم می‌شود که به آسانی فیلترینگ دور زده شده و در فضایی که هیچ‌ فردی مسئولیتی در قبال انتشار اخبار و اطلاعات در تلگرام قبول نمی‌کند، پوسته‌های جدید به کار خود ادامه می‌دهند.

مؤمن‌نسب با اشاره به راه‌اندازی بلاک‌چین تأکید می‌کند: اکنون وقت وارد شدن به میدان است تا اقدام عاجل برای حفظ مرزهای مجازی صورت گیرد، اقدامی که باید با تشکیل اتاق جنگ توسط مسئولان در بخش‌های نظامی و اطلاعاتی با دقت نظر دنبال شود؛ چرا که اگر بیشتر از این بستر آماده تلگرام در اختیار دشمن قرار گیرد، اصلا زمینی باقی نمی‌ماند که بتوان از آن حمایت پدافندی کرد.

دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که چرا پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند توفیق چندانی داشته باشند؟ گفت: تا زمانی‌که برخی مسئولان هاتگرام را منتسب به نظام و دولت نکرده بود، استقبال چندانی از پوسته‌های مذکور به عمل نیامد اما وقتی بصورت رسمی و غیررسمی از پوسته‌های جدید حمایت شد و منتسب به جمهوری اسلامی اعلام شدند، مردم بجای پیام‌رسان‌های داخلی که تازه استقرار پیدا کرده بودند، به سراغ آن‌ها رفتند.

مؤمن‌نسب تصریح کرد: معتقدم بساط شبکه‌های مجازی دشمن باید با یک اتاق فرماندهی شرایط جنگی از کشور برچیده شود، چراکه براساس قانون تشخیص شرایط جنگی با فرمانده کل قواست و رهبری نظام شرایط جنگی را در حوزه‌های اقتصادی و رسانه و فضای مجازی بارها اعلام کرده‌اند و اکنون تلگرام زمینه و بستر مانور عملیات دشمن در حوزه جنگ اقتصادی، فرهنگی و رسانه است؛ جنگی که مأیوس کردن مردم از نظام و شک و تردید آن‌ها به هم و به مسئولین و حکومت را با انتشار اخبار ناامید کننده در دستور کار خود قرار داده است.

معاون سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به جایگاه پیام‌رسان‌های داخلی می‌گوید: پیام‌رسان داخلی نظیر سروش توانست در یک‌ماه با جذب ۱۲ میلیون کاربر رکورد جدیدی ثبت کند که به مراتب از رکورد تلگرام جلوتر بود، همچنین ایتا توانست حدود ۴ میلیون عضوگیری کند که رکورد قابل قبولی بود و پیام‌رسان بله هرگز افت کیفیت نداشته و رشد صعودی خود را خفظ کرده است و روبیکا با ۲۰ میلیون کاربر توانست رکوردزنی جداگانه‌ای را برای خود ثبت کند. با این وجود رشد پیام‌رسان‌های داخلی بدون حمایت و با سنگ‌اندازی‌های برخی‌ها راه دشواری را در پیش دارند.

مؤمن‌نسب ادامه می‌دهد: مدیران شبکه‌های پیام‌رسان داخلی معتقدند ظرفیت پشتیبانی ۲۰۰ میلیون نفر را هم دارند؛ به شرط آن‌که سرورها و پهنای‌باندی که در اختیار تلگرام است، به آن‌ها داده شود.

این کارشناس رسانه همچنین با رها و یله خواندن فضای مجازی در کشور گفت: سرکوب برنامه‌های دشمن و محافظت از مرزهای دیجیتال و دفاع سایبری نیازمند ستاد فرماندهی جنگی است که البته متأسفانه در حال حاضر درکی از شرایط جنگی در میان مسئولان کشور دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نرم‌افزارهای دشمن قوی نیستند اما نفوذ دشمن در میان برخی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازها جدی است و باعث شده تلگرام به عنوان یک لشکر تمام عیار در اختیار امیال و اهداف دشمن قرار گیرد.

مؤمن‌نسب تاکید کرد: از سوی دیگر پیام‌رسان‌های داخلی در صورت کمک دولت و به شرطی که از سرورهای بلااستفاده در استان‌ها و همان‌هایی که هنوز از جعبه خارج نشده‌اند، در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهد، مشکلات مردم در این زمینه حل خواهد شد و اگر بنای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باشد نه با خرید خارجی بلکه با همین سرورها و پهنای‌باند موجود، آن‌هم بصورت امانی، می‌تواند خطرات امنیتی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که مردم را تهدید می‌کند، رفع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *