Posted on

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در خصوص تاثیر فضای مجازی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اظهار داشت: متاسفانه بحث فضای مجازی و رها شدگی فضای مجازی همان جور که پیش بینی میشد روی انتخابات هم قبل از انتخابات ، هم حین مدت تبلیغات و در زمان برگزاری انتخابات و روز قبل انتخابات بسیار تعیین کننده بود و هم بعد از انتخابات تا امروز اثر مستقیم و ویژه ای داشته است .

وی ادامه داد: به شکلی که ما عملا مشاهده کردیم در انتخابات امسال صدا و سیما به طور کاملا خنثی عمل کرد و شبیه به یک ماشین قرعه کشی دیده شد، از آن سمت شبکه های اجتماعی فضای رها شده غیر منضبطی داشتند که  با این رها شدگی اثر مستقیمی بر افکار عمومی گذاشتند و به عنوان ابزار عملیات روانی دشمن به کار گرفته شوند.

مومن نسب تاکید کرد: من معتقدم که این روش در رسانه ملی باید مساوات و عادلانه تقسیم شود و در رسانه های اجتماعی جدول گذاری بیشتری شود لذااگر این مساوات و عدالت دیده نشود،نهایتا به ضرر جامعه ما و هر جامعه ای تمام می شود.

وی تصریح کرد: در نتیجه ما در رسانه های اجتماعی هم باید نظام مند و قانون مند رفتار کنیم، در حال حاضر متاسفانه به نظر میرسد  تماما نوعی از کاپیتولاسیون در حوزه فضای مجازی و در خود فضای مجازی و در رابطه با فضای مجازی در کشور ما وجود دارد مثلا شما می بینید که هر کسی بخواهد در کشورش فعالیت رسانه ای کند یا اگر بخواهد رسانه صوتی و تصویری به وجود آورد لزوما در انحصار صدا و سیماست و اداره فعالیت در این جا معنا ندارد.

مومن نسب افزود: اگر بخواهد رسانه مکتوب یعنی نشریه چاپی به وجود آورد باید معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رود و فرایند مفصل و طولانی را بگذراند تا اجازه انتشار رسانه مکتوب به آن دهند،اگر بخواهد نشریه دیجیتال به وجود آورد باید از همان معاونت مطبوعاتی مجوز بگیرد و اگر بخواهد شبکه اجتماعی یا نرم افزاری به این شکل تولید کند باید برود از مرکز توسعه و رسانه های دیجیتال مجوز گیرد تا به آن اجازه فعالیت در کشور دهند.

وی عنوان کرد:از سمت دیگر شما می بینید که در شبکه های اجتماعی یک نفر یک کانال می زند و در کانالش چند هزار نفر عضو میگیرد این کانال اگر در یک نرم افزار خارجی مثل تلگرام باشد باید بیش از ۵ هزار نفر عضو داشته باشد بر اساس قانون مصوبه شورای فضای مجازی که البته هیچ وقت ابلاغ نشد ولی عملیاتی شد. بر اساس این مصوبه باید مجوز بگیرد و به صورت مجاز تبلیغ کند مثلا در موضوع انتخابات  کسانی که کانال داشتند و در چارچوب جمهوری اسلامی کار می کردند و مجوز گرفتند و وقتی مجوز گرفتند به آنها یک سری مقررات ابلاغ شد که باید در چارچوب این مقررات عمل کنید.

مومن نسب تصریح کرد: از سمت دیگه آنهایی که مجوز نداشتند نیازی به رعایت چارچوب نداشتندبعد ما دیدیم که در واقع کانال هایی که به صورت غیر قانونی فعالیت می کردند،این کانال ها روز به روز تقویت شدند  وکانال هایی که قانونی رفتار می کردند محدود و از دور کار کلا خارج شدند حتی در ایام تبلیغات و انتخابات هم شما می بینید که کانال های فعال،کانال های ضد انقلاب و بدون هویت بودند. خوب این در واقع یک جور کاپیتولاسیون است چون دو نوع برخورد میشود یکی برخورد مثلا کسی می خواهد کانالی در شبکه های اجتماعی بزند باید کلی مجوز و حق سهم و امثال اینها بدهد ولی کسانی هستند که هیچ کدام از اینها را نمیخواهد. کسی که میخواهد به صورت قانونی در شبکه های خارجی فعالیت کند باز باید کلی مراحل را طی کند ولی آنهایی که غیر قانونی می خواهند فعالیت کنند هیچ کدام این مراحل را نیاز نیست طی کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت شما می بینید که داخلی ها تضعیف می شوند و فعالیت در کشور تضعیف می شود و از آن سمت هم فعالیت های مجاز تضعیف می شود و فعالیت غیر مجاز تقویت می شود که نتیجه انتخابات که در یک چنین فضای کاپیتولاسیونی برگزار میشود نمیتواند نتیجه عادلانه ای باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *