Posted on

شهرکرد – ایرنا – معاون فناوری اطلاعات و رسانه های نوین قرارگاه فضای مجازی بسیج کشور گفت: تنوع طلبی احساسی از اثرات مخرب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.

به گزارش ایرنا، روح الله مومن نسب روز چهارشنبه در گفتمان چالش های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در شهرکرد افزود: این فضا افراد را تحریک می کند تا احساسات خود را به اشکال مختلف نسبت به افراد مختلف بروز دهند در حالی که عادت به این گونه رفتارها، فرد را از ابراز احساسات حقیقی در زندگی دور کرده و توان پاسخگویی به نیازهای عاطفی خود و اطرافیان را از او سلب می کند.

وی گفت: جنگ نرم در منازل و در داخل خانه ها و خانواده ها در حال روی دادن است و دامنه فراگیری این جنگ، همه افراد در تمام سنین را درگیر می کند.

مومن نسب، تردید، بدبینی و کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی در خانواده ها و جامعه را گلوله جنگ نرم دانست و تصریح کرد: تربیت حاصل از حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از محصولات این فضا متناقض با تربیت خانوادگی و هنجارهای اجتماعی است و موجب شکاف در روابط افراد با دیگران می شود.

وی فواید حضور در شبکه های اجتماعی را در دو بخش ارتباط و تفریح قابل بررسی دانست و افزود: این فواید در مقابل ۱۰۶ اثر مخرب شناسایی شده، بسیار اندک است و نمی توان ضرر و زیان و همچنین خطرات این فضاها را نادیده گرفت.

این پژوهشگر فضای مجازی، با تاکید بر طراحی شبکه های اجتماعی و فضای مناسب و امن مجازی در کشور، یادآور شد: مردم در این زمینه از مسئولان مطالبه ای ندارند چرا که فعالیت های انجام شده نیز پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده است. باید کار به خود مردم سپرده شود.

مومن نسب در ادامه با انتقاد شدید از برخی برنامه ها و طرح های اجرایی در کشور گفت: این برنامه ها به اعتیاد افراد به اینترنت و حضور بیشتر آنان در شبکه های اجتماعی غیرایرانی دامن می زند.

معاون سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد و گسترش فضاهای مناسب تفریحی، آموزش خانواده ها و آشنا کردن آنها با خطرات و تهدیدات فضای مجازی، تولید شبکه های اجتماعی جایگزین مطابق بافرهنگ ایرانی، حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی و مسدودسازی شبکه های ضداجتماعی غیرایرانی را از راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن برشمرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، عضو کمیته بین الملل مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون فضای مجازی در همه ابعاد زندگی بشر نفوذ کرده، گفت: ناآگاهی از خطرات این فضا موجب آسیبهای متعدد شده، به گونه ای که اینک این موضوع به عنوان یک دغدغه جهانی شناخته می شود.

مؤمن نسب افزود: کشورهای توسعه یافته جهان به دلیل گسترش مشکلات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، برنامه های فیلترگذاری را با دقت بیشتری دنبال می کنند تا بتوانند امنیت و آرامش جامعه را حفظ کند.

رییس سابق اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دادستانی کل کشور، فیلتر ۷۰ درصدی پایگاه های اینترنتی در انگلستان را نمونه ای از تلاش دولت ها برای کاهش خطرات فضای مجازی دانست و تصریح کرد: بر اساس مطالعات یک موسسه آمریکایی که از معتبرترین مؤسسات امنیت خانواده در جهان به شمار می رود، ۸۹٪ محتوای چت و پیامک ها غیراخلاقی است.

این کارشناس فضای مجازی، مصرف گرایی در استفاده از فناوری های موجود را از عمده ترین عوامل ایجاد مشکلات در فضای مجازی دانست و یادآور شد: نرم افزارهای موجود برای حضور در شبکه های اجتماعی، محصول فناوری هستند و هر محصول تولید شده، منافع خاص تولیدکنندگان خود را دنبال می کند.

مومن نسب با اشاره به اینکه ۷۰٪ کاربران اینترنت در ایران را افراد زیر ۲۹ سال تشکیل می دهند، در خصوص سازگار نبودن محصولات فناوری با هنجارهای اسلامی-ایرانی هشدار داد.

وی گفت: باید با نیازسنجی، آموزش و تولید محتوا و محصولات مناسب علاوه بر مهار آسیب های فناوری و استفاده بهینه از محصولات آن، برای حفظ فرهنگ ایران اسلامی تلاش شود.

به گزارش ایرنا، نشست ‘چالش های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی’ با حضور جمعی از اعضاء کانونهای مادران و پدارن اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزی چهارمحال و بختیاری،در سالن همایشهای بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *