Posted on

یا لثارات

اشاره: یالثارات در شماره‌های پیشین، با درج گزارش‌های متعدد به جزئیات اهداف دشمن درزمینهٔ گسترش شبکه‌های‌اجتماعی پرداخته است بررسی روند رویدادهای جاری این نکته را تأکید می‌کرد که آمریکا تلاش داشته با پی‌جویی اجرای برنامه مدون از سال ۲۰۰۸ به این‌سو، ایران را در آستانه یک دگرگونی اساسی در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی قرار دهد و حتی وارد مراحل آزمون‌وخطا نیز شده است. البته خوشبختانه این معضل از سوی قوه قضائیه درک شد که نتیجه آن‌هم صدور دستور فیلترینگ شبکه‌های‌اجتماعی بود؛ اما در مقابل عدم تمکین دولت از اجرای این دستور چالش جدیدی ایجاد کرده که حل آن نیازمند فشار مضاعف به دولت برای عقب‌نشینی از مواضع غیرقانونی خود است. با این وصف به گفتگو با روح‌الله مومن‌نسب، معاون سابق مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخته‌ایم که متن آن در اختیار مخاطبان یالثارات قرار می‌گیرد:

تماشای پورنوی بیشتر = درآمد بیشتر برای دولت!

آقای مومن‌نسب، این روزها بحث فیلترینگ شبکه‌های‌اجتماعی بالا گرفته است. به‌گونه‌ای که از یک‌سو، قوه قضائیه به دلیل وقوع اقدامات مجرمانه در این شبکه‌ها بر فیلترینگ اصرار دارد و از سوی دیگر دولت به بهانه وجود مخاطب بالا در این شبکه‌ها، با فیلترینگ مخالفت می‌کند، لطفاً برای مخاطبان یالثارات درباره چرایی هریک از این دو موضع توضیح دهید؟

– اولاً این شبکه‌ها به دلیل ماهیتی که دارند و افراد را از اجتماع جدا می‌کنند شبکه‌های‌اجتماعی محسوب نمی‌شوند، بلکه شبکه‌های ضداجتماعی‌اند.

و دوم اینکه باید با دولتی که قانون را اجرا نمی‌کند حتماً برخورد کرد و قانون هم مسئول این قضیه را مشخص کرده است. من سابقه‌ای در ذهنم نیست که حتی در دوره رضاشاه هم دولتی دستور قضایی را نقض کرده باشد. ولی این دولت دارد با نقض قانون درواقع با ارکان قانونی کشور و اصل تفکیک قوا که در قانون اساسی آمده است مقابله می‌کند و به اعتقادم باید با این جرم برخورد بشود و قوه قضائیه هم باید از دستور خودش دفاع بکند و بداند که مردم هم حتماً از این قضیه حمایت می‌کنند.

سوم اینکه طبیعی به نظر می‌رسد که دولت در رابطه با فضای‌مجازی مسئولیت‌پذیر نباشد به این دلیل که یک‌بخشی از درآمدهای دولت از طریق دیدن فیلم پورنوگرافی و محتوای غیراخلاقی در فضای‌مجازی تأمین می‌شود! یعنی الآن عده‌ای هرچه بیشتر فیلم ضداخلاقی ببینند دولت پول بیشتری کسب و گردش پول آن بیشتر خواهد شد! بنابراین طبیعی است که در مقابل فیلترینگ مقاومت می‌شود. ضمن اینکه دولت و ازجمله خود رئیس‌جمهور وعده‌هایی داده‌اند و مردم شاهد هستند که هیچ‌کدام از آن‌ها عملی نمی‌شود، بنابراین شاید برخی افراد در بدنه دولت باشند که بدشان نیاید که مردم مشغول برخی از مسائل بشوند و به آن وعده‌ها فکر نکنند.

از نقض حقوق شهروندی تا جاسوسی

اما درباره اینکه این شبکه‌ها چرا باید فیلتر شوند باید گفت که درواقع تمام قوانین جمهوری اسلامی ایران در فضای شبکه‌های‌اجتماعی نقض می‌شود. هر قانونی که شما فکر بکنید در این شبکه‌ها نقض می‌شود و دستگاه‌های دولتی و رسمی هم توان اعمال قانون را ندارند. مثلاً حریم شخصی افراد نقض می‌شود و به‌راحتی از افراد جاسوسی صورت می‌گیرد، ارز به شکل راحت از کشور خارج می‌شود، در بستر فضای‌مجازی، مجموعه‌های مافیایی مشغول قاچاق پهنای باند، گوشی تلفن همراه و … هستند. حقوق شهروندی در این شبکه‌ها به معنای واقعی کلمه نقض می‌شود و هیچ دستگاه و مقام دولتی هم امکان فنی جلوگیری از نقض حقوق شهروندی را ندارد یعنی شما ببینید مثلاً توسط این نرم‌افزارها می‌آیند اطلاعات روی گوشی یک نفر را سرقت می‌کنند دستگاه قضایی می‌خواهد آن یک نفر را پیدا کند به دلیل اینکه آن شبکه، شبکه آمریکایی و اسرائیلی است امکان دسترسی به اطلاعات را ندارد.

وزارت ارتباطات روی انگشت یک فتنه‌گر می‌چرخد

در بحث فضای‌مجازی شاهدیم که فتنه‌گرها مسئولیت می‌گیرند؛ الآن آقایی به نام جهانگرد که قائم‌مقام وزیر ارتباطات است و درواقع عملاً وزیر واقعی این فرد است، عضو هیئت مؤسس جبهه منحله مشارکت، عضو هیئت مؤسس مجاهدین انقلاب اسلامی، عضو هیئت مؤسس بنیاد باران، عضو هیئت مؤسس دفتر تحکیم وحدت، رئیس دفتر سیاسی حزب منحله مشارکت و یک آدم صددرصد سیاسی و همیشه وسط میدان فتنه‌های بعد از انقلاب بوده است. خوب به این آدم یازده سمت می‌دهند. دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات، رئیس بانک‌های اطلاعاتی کشور، رئیس دولت الکترونیک، نماینده ایران در اجلاس جوامع اطلاعاتی و… البته من یازده سمت پیدا کرده‌ام که دولت به ایشان داده است و تمام وزارت ارتباطات دست همین آدم فتنه‌گر است.

و جالب است وقتی یک فتنه‌گر در وزارت علوم منصوب می‌شود، مجلس محترم به‌درستی عکس‌العمل نشان می‌دهد و پای‌کار می‌آید ولی این فتنه‌گر در وزارت ارتباطات دارد جولان می‌دهد و همه ارکان اصلی اطلاعات کشور دست این آدم و تیمش است و متأسفانه هیچ عکس‌العملی از سوی نمایندگان مجلس دیده نمی‌شود که این هم مصیبت بعدی ماست.

تبلیغ شرکت‌های اسرائیلی توسط مسئولین!

دستور قضایی نقض می‌شود هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و در مورد هر چیز مرتبط با فناوری اطلاعات حساسیت پائین نسبت به آن وجود دارد. اگر وزارت بازرگانی با یک شرکت اسرائیلی قرارداد ببندد و یا وزیر از آن دفاع بکند، حتماً برخورد جدی با آن خواهد شد اما شرکت‌های اسرائیلی مثل وایبر، واتس‌آپ و اینستاگرام در کشور توسط مقامات کشور تبلیغ می‌شوند و ما متأسفانه هیچ برخوردی از طرف مجلس و مسئولین کشور نمی‌بینیم!دولت به‌صورت غیرقانونی، جلسات شورای‌عالی فضای‌مجازی را برگزار نمی‌کند. اگر هم برگزار بشود اجازه داشتن دستور جلسه را نمی‌دهد، اگر دستور جلسه داشته باشد اجازه نمی‌دهد به مصوبه برسد، اگر به مصوبه برسد، اجازه اجرا داده نمی‌شود!

کار زمین‌مانده و روسای قوه مقننه و قضائیه

شورای‌عالی مجازی توسط حضرت آقا تشکیل داده شده است و اصلاً نباید دست دولت باشد که بتواند جلوی آن را بگیرد. البته فقط دولت مقصر نیست. آقای روحانی اگر جلسه را برگزار نمی‌کند، بر اساس قانون، آقای لاریجانی رئیس مجلس باید جلسات شورای‌عالی فضای‌مجازی را برگزار کند. قانون می‌گوید اگر رئیس مجلس هم برگزار نکرد، رئیس قوه قضائیه باید جلسات شورا را برگزار نماید. خوب چرا دو قوه دیگر این کار برزمین‌مانده را انجام نمی‌دهند؟! و متأسفانه خیلی از دستاویزهایی که این‌ها دارند برای نقض قانون، قوانین اشتباهی است که مجلس شورای اسلامی برای اصلاحشان هیچ اقدامی انجام نداده است. الآن در بحث همین شبکه‌های‌اجتماعی قانون داریم که هیچ اطلاعاتی نباید از کشور خارج بشود. ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه که چهار سال و نیم پیش تصویب شده است، می‌گوید وزارت ارتباطات فقط یک سال فرصت دارد تا جلوی خروج اطلاعات را بگیرد. خوب چرا این کار را نمی‌کنند؟

می‌خواهند همه کشور را مطلقاً تسلیم غربی‌ها کنند

چرا آسیب‌هایی که از این شبکه‌های‌اجتماعی به خانواده‌ها دارد وارد می‌شود را جدی نمی‌گیریم؟! شکافی که بین اعضای خانواده‌ها رخ داده است نتایج همین شبکه‌هاست. این‌همه فاحشه‌خانه‌های اینترنتی که راه افتاده است و بسترهای گناهی که مهیا کرده‌اند یعنی یک عده می‌خواهند به‌زور مردم را به جهنم بفرستند؛ و جالب این است که در کشور جمهوری اسلامی صدها فسادخانه، مشروب‌خانه و کاباره‌های اینترنتی راه افتاده است که در برابر آن حتی یک مسجد اینترنتی هم تأسیس نشده، چون می‌خواهند همه کشور را مطلقاً تسلیم غربی‌ها بکنند. من متأسفم که می‌خواهم این حرف را بزنم، اوباما در پیام نوروزی می‌گوید سرعت اینترنت باید در ایران افزایش پیدا بکند و درعین‌حال ما می‌دانیم که بر اساس سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده است، سرعت اینترنت تا وقتی‌که زیرساخت‌های آن مهیا نشده تا وقتی اطلاعات از کشور خارج می‌شود تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات راه نیفتاده و تا موقعی که پیوست‌فرهنگی هم آماده نشده نباید افزایش یابد، ولی دولت به حرف اوباما گوش می‌دهد. اوباما ده تا دستور در مورد فضای‌مجازی صادر می‌کند که عین آن ده‌تا را در کشور اجرا کرده‌اند.

پنج دستور قانونی پشت دیوار بی‌قانونی

نکته دیگری که باید به آن اشاره‌کنم اینکه دستور قضایی راجع به «لاین»، «واتس‌آپ»، «تانگو» و «اینستاگرام» هم بوده است؛ یعنی حدود یک سال پیش «اینستاگرام» و «واتس‌آپ» باید بر اساس دستور قضایی مسدود می‌شدند.اگر همان زمان رسانه‌های ارزشی و انقلابی مثل یالثارات حساسیت نشان داده بودند، دولت الآن آن‌قدر گستاخ نمی‌شد که این دستورات جدید را هم اجرا نکند که تعداد آن اکنون به پنج رسیده است.

اگر بخواهند…

شما در بحثتان به شورای‌عالی فضای‌مجازی اشاره کردید، دقیقاً دولتی‌ها هم اصرار بر این دارند که این شورا باید تعیین تکلیف کند، حال با توجه به اینکه شورای‌عالی مجازی ترکیبی از اشخاص حقیقی و حقوقی است و در بیان شما اشخاص حقوقی به هر دلیل علاقه‌ای به تشکیل جلسات این شورا ندارد با توجه به خطرات امنیتی و فرهنگی بی‌شائبه این شبکه‌ها، چرا اشخاص حقیقی اقدامی نمی‌کنند؟ حداقل اینکه به‌صورت مشخص نسبت به آسیب‌های حاصل از عدم تشکیل جلسات اطلاع‌رسانی بکنند و رسانه‌ها را در این زمینه فعال کنند و از طریق مراجع ذیصلاح تشکیل جلسات را دنبال کنند؟

– افراد انقلابی در این شورا مثل آقای دکتر جلیلی و آقای شاه‌میرزایی و برخی دیگر از آقایان دراین‌باره اظهارنظر کرده‌اند؛ اما حرف من چیز دیگری است من می‌گویم رئیس مجلس باید جلسه برگزار کند و ربطی به رئیس‌جمهور ندارد و اگر رئیس مجلس این کار را نکرد رئیس قوه قضائیه باید جلسات را برگزار کند. شما نگاه کنید، می‌بینید که حضرت آقا ۲۵ عضو برایش انتخاب کرده‌اند و از این بیست‌وپنج عضو ۱۵ نفر آن حقوقی و ۱۰ نفر آن‌ها حقیقی هستند؛ و بعد از بیست‌وپنج عضو جالب است که بدانید که فقط شش‌تای آن‌ها دولتی هستند و نوزده عضو آن غیردولتی هستند؛ یعنی اگر قوه قضائیه و قوه مقننه بخواهند جلسات شورا را تشکیل بدهند و اراده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد، حتی اگر دولتی‌ها هم شرکت نکنند باز جلسات رسمیت خواهند داشت؛ و به همین ترتیب می‌توانند دستور جلسه و مصوبه هم داشته باشد؛ و از بین این بیست‌وپنج نفر یکی‌شان وزیر ارتباطات و دیگری رئیس‌جمهور است.

باید از قوه قضائیه مطالبه کرد

خوب چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

– مطالبه کنید. مشکل این است که مردم نمی‌دانند و رسانه‌ها هم مطالبه نمی‌کنند و یک حاشیه امنی برای آقایان پیدا شده است که هر کاری که می‌خواهند انجام می‌دهند. مجلس به‌هرحال به رأی نیاز دارد و قوه قضائیه هم دست‌تنهاست در این فضا، اتفاقاً قوه قضائیه فعالیت‌هایش، بیشتر از بقیه دستگاه‌ها بوده است ولی متأسفانه نتوانسته از دستورات خودش دفاع بکند. من متأسفم از اینکه می‌بینم آقای لاریجانی که در اجلاس مقامات قضایی گفت از دستورات قضایی با تمام توان دفاع می‌کنم اجازه نمی‌دهم حتی یک دستور قضایی اجرا نشود، الآن دستور قضایی وجود دارد که در بالاترین سطح صادرشده و صددرصد هم قانونی است و به اجرای احکام رسیده است و دولت به‌سادگی دارد جلوی اجرای این دستور را می‌گیرد و قوه قضائیه با تمام توانی که قانون به او داده است متأسفانه هنوز نتوانسته دستوری که از ناحیه خودش صادرشده است را اجرا بکند. خوب مردم چه جوری می‌توانند به یک هم‌چین قوه قضائیه‌ای تکیه بکنند؛ که به نظر من این باید مطالبه بشود که قوه قضائیه دستور خودش را اجرا بکند و لااقل شأن خودش را حفظ بکند.

عمار واقعی باشید

منظور این بود که چرا آن ۱۹ نفری که غیردولتی هستند برای تشکیل جلسات شورا تلاشی نمی‌کنند؟

– شما تیتر بزنید. شما در این شماره یالثارات در تیترتان بخواهید که چرا این‌گونه است؟ تیتر یک بزنید که چرا رئیس مجلس شورا جلسات شورای‌عالی مجازی را برگزار نمی‌کند؟ چرا رئیس قوه قضائیه جلسات شورا را برگزار نمی‌کند. مطالبه آن را ایجاد بکنید که مردم از آن‌ها بپرسند. شما رسانه‌ها تریبون مردم هستید.

شما فکر می‌کنید با زدن تیتر در یالثارات جلسات شورا برگزار می‌شود؟ یعنی راهکار برگزاری جلسات این‌گونه است؟

– ما موظفیم به تکلیف و نه به نتیجه، این‌ها مطالبی است که خودتان می‌گویید. شما به‌اندازه خودتان وظیفه‌تان را انجام بدهید، من انجام می‌دهم و دیگری انجام می‌دهد، ان‌شاءالله به نتیجه هم می‌رسیم؛ و اگر هم به نتیجه نرسید یک جوابی داشته‌باشیم. این عمار که فقط برای چند روز انتخابات و بعد انتخابات نبود؛ و الآن که نظام و حضرت آقا به عمار و تریبون‌هایی که فریاد بکشند اهداف انقلاب را نیاز دارند. اگر رسانه‌های ارزشی این کار را انجام بدهند مسلماً جلسات برگزار خواهد شد. البته معتقدم که خود یالثارات هم رسانه مؤثری است.

حرکت‌های اپوزیسیونی به مدد شبکه‌های‌اجتماعی

آقای مومن‌نسب شما دلایل دولت برای مخالفت با فیلتر را، درآمدهای حاصل از این شبکه‌ها دانستید. آیا مباحث دیگری هم برای اینکه در دولت ایجاد انگیزه بکند در عدم فیلتر شبکه‌های ضداجتماعی وجود دارد؟

– این احساس در دولت وجود دارد که این شبکه‌های‌اجتماعی می‌توانند به‌عنوان یک رسانه مستقل از صداوسیما برای دولت نقش‌آفرینی بکنند به این معنا که حرف‌های اپوزیسیونی و حرف‌های خاصی که دارند و جریان سازی های تبلیغاتی خاصی که به دنبال آن هستند از طریق این رسانه‌ها قابلیت اجرایی دارد. به این نرم‌افزارها می‌گویند «او تی تی»، یعنی رسانه‌های تعاملی که بر اساس قانون اساسی، رسانه‌های صوتی و تصویری و تعاملی به‌لحاظ قانونی در انحصار سازمان صداوسیماست. اینجا سازمان صداوسیما نیز در انجام وظایف قانونی‌اش کوتاهی کرده است؛ یعنی سازمان صداوسیما می‌بایست «آی‌پی تی وی» و «آی‌پی مدیا» راه می‌انداخت که اگر این‌گونه شده بود ما الآن بسیاری از این مشکلات را نداشتیم. باید عرض کنم که سپاه هم وظایف خودش را در این مورد انجام نداده است. اعضای شورای مجازی که حضرت آقا انتخاب کرده‌اند. به تک‌تکشان مأموریت داده‌اند. چهل‌تا دستور داده‌اند حتی یکی از آن چهل دستور حضرت آقا اجرا نشده است (!)

فقط دولت مقصر نیست

سه سال است که از تشکیل شورا می‌گذرد. دراین‌باره فقط دولت مقصر نیست. دولت از طریق این شبکه‌ها می‌تواند کارهای دیگری ازجمله جوسازی‌ها و اطلاعاتی که می‌خواهد در کشور پخش شود و یا سرگرم شدن مردم و… دنبال کند. شما ببینید نسل سوم تلفن همراه را وارد کشور کرده و نسل مخابرات را تغییر می‌دهند و این یعنی دیگر با گوشی‌های قدیمی نمی‌شود از سیم‌کارت‌های موبایل استفاده کرد.

مافیای پیچیده

ازاینجا به بعد پای مافیای واردات گوشی تلفن همراه در کشور باز می‌شود که درآمد عجیبی دارند. آقای جهانگرد همین چند روز پیش گفت واردات گوشی تلفن همراه به کشور ۱۰۰ درصد در شش‌ماهه اول سال افزایش پیدا کرده است. آن‌هم گوشی‌های هوشمند که رقم سنگینی پشت آن است و بعد گفت ۹۰ درصدش آن‌هم قاچاق وارد کشور می‌شود و همان ده‌درصدی که رسمی وارد کشور شده است بروید ببینید چه مافیایی پشت آن است. پس در نسل سوم از گوشی‌های قدیمی نمی‌شود استفاده کرد. در نسل سوم از «بی تی اس» های قدیمی نمی‌شود استفاده کرد. بروید ببینید «بی تی اس» و تجهیزات مخابراتی مافیای آن کجاست. چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص در مخابرات انجام نمی‌دهد؟! در نسل سوم شکل ترافیک اینترنت تغییر پیدا می‌کند. مافیای ترافیک و اینترنت را بروید پیدا بکنید. آن‌هایی که واسطه هستند بروند اینترنت را از آمریکا بخرند و وارد کشور بکنند و آن‌هایی که اینترنت اورجینال آمریکایی را وارد کشور می‌کنند چه کسانی هستند؟من به اسم می‌توانم یک‌به‌یک آن‌ها را نام ببرم. حتی کارشناس‌ها هم تغییر می‌کنند.

جالب است که بدانیم خود آمریکایی‌ها می‌گویند «تری جی» را به خاطر دو منظور راه‌اندازی کرده‌ایم. اول «ویدئو اچ‌دی» یعنی دیدن فیلم با دیدن کیفیت «اچ‌دی» روی گوشی همراه. دوم «ویدئو استریم» یعنی دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای روی گوشی تلفن همراه، خوب «ویدئو اچ‌دی» را می‌توان با یک جستجوی ساده در گوگل دید که فضای آن چگونه است. اصلاً ما فیلم مفید باکیفیت «اچ‌دی» روی اینترنت تقریباً نداریم. «ویدئو استریم» که دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای است و فکر می‌کنم نیاز به توضیح هم ندارد؛ یعنی بچه‌های ما می‌توانند در خلوت خودشان و در هر ساعتی از شبانه‌روز ماهواره تماشا بکنند؛ و دیگر نیاز به دیش و وسایل دیگر ندارد. خوب ببینید ازنظر فرهنگی چقدر می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

هیچ کشوری به شبکه‌اجتماعی بیگانه اجازه فعالیت نمی‌دهد

آقای مومن‌نسب آسیب‌های سیاسی و اقتصادی این شبکه‌های مضر را به‌خوبی شرح دادید، درباره آسیب‌های فرهنگی که بخشی از آن را به‌صورت کلی مطرح کردید بیشتر توضیح دهید که چگونه ما از این شبکه‌های‌اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم؟ گفته می‌شود که دورهمی‌های مجازی غیراخلاقی در این شبکه‌ها کم‌کم رنگ واقعیت به خود گرفته و به‌صورت وحشتناکی مرزهای اخلاقی کشور را درمی‌نوردد؟

موسسه «فمیلی‌سیف» یک موسسه آمریکایی است و یکی از معتبرترین مؤسسات امنیت خانواده در جهان محسوب می‌شود که در خود آمریکا هم مستقر است. این موسسه می‌گوید ۸۹ درصد محتوای چت و نرم‌افزارهای اجتماعی موبایل غیراخلاقی است. یک موسسه دیگر است بنام «کاوننت آیز» که باز این موسسه آمریکایی است این موسسه می‌گوید ۶۸ درصد طلاق‌های ثبت‌شده در ۱۵۰ کشور دنیا به خاطر ارتباط یکی از طرفین با جنس مخالف از طریق شبکه‌های‌اجتماعی بوده است. به قول حضرت آقا این‌هایی که پدرجد ما در این مسائل محسوب می‌شوند الآن درمانده‌اند؛ یعنی الآن در آمریکا اگر خانواده‌ای اجازه بدهد فرزند زیر سیزده سالش وارد شبکه‌های‌اجتماعی بشود دستگاه قضایی و دولت و حکومت آن بچه را از خانواده می‌گیرد؛ و عنوان می‌کند که شما صلاحیت بزرگ کردن آن را ندارید. سایت‌های شبکه‌اجتماعی در آمریکا برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع است. در انگلستان چند روز پیش کامرون مصاحبه کرد که من اگر رأی بیاورم جلوی فعالیت شبکه‌های‌اجتماعی در انگلیس را خواهم گرفت. در کشور لائیک ترکیه اردوغان هم چند ماه پیش در انتخاباتی که برگزار شد گفت اگر به من رأی بدهید جلوی این شبکه‌های‌اجتماعی را می‌گیرم؛ و بعد پانزده درصد هم بیشتر رأی می‌آورد. این‌ها مستنداتش در همین فضای اینترنت قابل‌دسترسی است.

شبکه‌های مجازی بستر فساد را مهیا کرده‌اند

الآن مطالبه خانواده‌ها این است که فرزندانشان را از این شبکه‌های‌اجتماعی نجات بدهند. این شبکه‌ها به‌شدت وقت بچه‌ها را تلف می‌کند. من نگاه کردم حداقل هشت گزارش بین‌المللی در رابطه با تأثیر شبکه‌های‌اجتماعی بر افرادی که از آن استفاده می‌کنند از دانشگاه‌های چین و روسیه و کره و ژاپن گرفته تا دانشگاه‌های فرانسه و آلمان و انگلیس و کانادا و آمریکا وجود دارد که می‌گویند افرادی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند دچار آسیب‌هایی ازجمله انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند. می‌گویند افرادی که وارد این شبکه‌ها می‌توانند در کمتر از یک ماه دچار انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند. دچار آسیب‌های روانی و احساسی می‌شوند. الآن شما بحث ازدواج را می‌خواهید بررسی کنید و اینکه چرا سرانه ازدواج در کشور پائین آمده بروید دلیلش را در شبکه‌های مجازی جستجو کنید. به هر آقاپسری که می‌گویی چرا ازدواج نمی‌کنی؟ می‌گوید یک دختر سالم به من نشان بده و یا به هر دختری که می‌گویی چرا ازدواج نمی‌کنی می‌گوید یک مرد به من نشان بده، مردها همه خائن هستند. خوب این‌ها از کجا آمده است. شبکه‌های مجازی بستر فساد را مهیا کرده‌اند یعنی الآن در شبکه‌های‌اجتماعی به‌راحتی می‌توان به بدترین محتواها دسترسی پیدا کرد. خوب ببینید چه بلایی سر آن پسر و دختری که با این محتوا سروکار پیدا می‌کند خواهد آمد.

هیچ دولت عاقلی سر منافع ملی‌اش تعارف نمی‌کند

کامرون نخست‌وزیر انگلستان چند وقت پیش اعلام کرد بررسی‌ها نشان می‌دهند شبکه‌های‌اجتماعی و اینترنت، همان اندازه که برای افراد زیر ۱۸ سال زیان‌بار هستند برای بالای هیجده سال نیز زیان‌بار هستند. درنتیجه در انگلستان اینترنت خانواده پسند را اعمال کردند و جالب است که بدانیم بیش از ۷۰ درصد محتوای اینترنت را فیلتر کرده‌اند. هیچ‌کس سر منافع ملی‌اش تعارف نمی‌کند. ولی در کشور ما متأسفانه این‌گونه نیست. در بررسی‌ای که درباره نحوه برخورد کشورها با این موضوع داشتم مشاهده کردم که مثلاً کره جنوبی بااینکه با آمریکایی‌ها دوست است، شبکه‌اجتماعی آمریکایی را به کشورش راه نداده است. کره شبکه‌اجتماعی «لاین» را راه‌اندازی کرد، جمعیت این کشور ۵۰ میلیون نفر است الآن تعداد اعضای لاین ۴۰۰ میلیون نفر است، یعنی توانسته فرهنگ خودش را به کشورهای دیگر ازجمله ایران صادر بکند. یا تانگو برای کشور ژاپن است. چند برابر جمعیت ژاپن عضو دارد. واتس‌آپ و اینستاگرام آمریکایی است و فقط ده درصد افرادی که در آن فعال هستند آمریکایی‌اند. تلگرام برای رئیس کنگره صهیونیست‌های روسیه و آلمان است. وایبر برای اسرائیل است.

یعنی هر کشوری آمده برای خودش یک شبکه‌اجتماعی راه انداخته و مردم خودش را وارد شبکه‌اجتماعی خودش کرده است؛ و معلوم است که هیچ آدم عاقلی اجتماع خودش را دست غریبه‌ها نمی‌دهد. حتی اوباما که رئیس‌جمهور کشوری است که لشکرکشی می‌کند به کشورهای دیگر و به‌اصطلاح دنبال این است که برای آن کشورها مثلاً آزادی به ارمغان بیاورد در شبکه ان بی سی نیوز آمریکا خبرنگار ازش می‌پرسد که دختر شما از سیزده سال رد شده و هم‌اکنون پانزده، شانزده سال سن دارد، چرا اجازه نمی‌دهید در شبکه‌اجتماعی فعال باشد؟ می‌گوید من نگران بچه‌ام هستم به خاطر همین اجازه نمی‌دهم وارد شبکه مجازی بشود؛ و حریم خصوصی‌اش نقض بشود. بعد خبرنگار می‌پرسد اگر بچه شما بخواهد با این سن کم با ماشین برود و از شهر خارج بشود، شما بیشتر نگران می‌شوید یا اینکه برود در این شبکه‌های‌اجتماعی؟ می‌گوید اگر وارد این شبکه‌ها بشود نگرانی من بیشتر است. از میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور آمریکا می‌پرسند، می‌گوید که من به‌هیچ‌عنوان اجازه ورود به این شبکه‌ها را نمی‌دهم و اصلاً این شبکه‌ها برای ما ساخته نشده‌اند. بعد اوباما وارد یک مدرسه می‌شود و یک دانش‌آموز به او می‌گوید من می‌خواهم یک روز رئیس‌جمهور بشوم. چه‌کار بکنم؟ به او می‌گوید وارد این شبکه‌ها نشو (!)

شما ببینید غربی‌ها خودشان دارند با این قضیه برخورد می‌کنند و حتی برای افراد زیر سیزده سال سایت آن را فیلتر کرده‌اند ولی در ایران اجازه این کار داده نمی‌شود (!)

چه باید کرد؟

با این تفاسیر چه باید کرد؟ ازیک‌طرف بحث فیلترینگ هوشمند مطرح می‌شود و از سوی دیگر برخی قائل به این هستند که با وجود فیلترشکن‌ها اصلاً امکان فیلتر وجود ندارد و این خود باعث وجود حساسیت در بین شهروندان می‌شود؟
– اول اینکه فیلترینگ هوشمند منطق اجرا ندارد.چراکه اطلاعاتی که شما وارد شبکه‌های‌اجتماعی می‌کنید به‌صورت رمز درمی‌آیند و وقتی‌که رمز می‌شود دیگر به‌صورت انبوه قابل رمزگشایی نیست که بخواهند ببینند که این فیلم و یا عکس چیست تا وقتی‌که دیدند که آن‌ها نامناسب هستند انتقال پیدا نکند.
دوم اینکه اگر فیلترینگ هوشمند بکنند تا آن نرم‌افزار بخواهد فیلم و عکس را بررسی کند، اینترنت عملاً به‌صورت آفلاین درآمده است؛ که چنین چیزی شدنی نیست.

سوم اینکه حتی اگر بپذیریم که می‌توانند بررسی کنند مثل این می‌ماند که هواپیمای آمریکا را ما ببریم کارواش، تمیزش بکنیم و به آن گل بزنیم و بعد بگوییم که این هواپیمای خوشگل بیاید موشک‌های خودش را روی سر مردم بریزد و بعد هم ذوق بکنیم! شبکه‌های‌اجتماعی تجهیزات نظامی ارتش آمریکا و اسرائیل هستند و مسلم است که اسرائیل چیزی نمی‌سازد که ما را به پیشرفت و تعالی برساند.

درنتیجه مثل جنگ باید بگوییم: موشک جواب موشک. اگر او تانک دارد ماهم باید تانک داشته باشیم اگر او هواپیما دارد ما هم هواپیما داشته باشیم. نه اینکه بیاییم هواپیمای دشمن را خوشگلش بکنیم. این‌ها می‌گویند یک سری از آلودگی‌های این شبکه‌ها را می‌گیریم -که در اینستاگرام دیدیم که موفق نبودند-بعدش می‌گذاریم در کشور فعالیت کنند و اطلاعات مردم را خارج کنند! خوب این چه منطقی است؟! بروید تولید کنید، بروید بسازید و زحمت بکشید. فیلترینگ هوشمند خوب است اما برای ۲۵ درصد «گیت‌وی» نه برای صددرصد آن. ۷۵درصد «گیت‌وی» با محتوای رمز است. اصلاً به‌صورت انبوه قابل‌پردازش نیست که بخواهد فیلترینگ محتوایی اعمال شود.

جولان فیلترشکن‌ها در کشور امام زمان (عج)

نکته دیگر اینکه چرا فیلترشکن‌ها در کشور امام زمان (عج) آزادند، فیلترشکن‌ها آیا در آمریکا هم آزاد هستند؟ خیر این‌جوری نیست. در تمام کشورها در پورت پی پی تی پی و پورت‌ها رمز، لمیت می‌گذارند؛ یعنی می‌گوید شما می‌خواهید یک شبکه خصوصی داشته باشید؟ مثلاً یک بانک ایرانی می‌خواهد به یک بانک آمریکایی وصل شود؟ و به‌اصطلاح تونلینگ کند؟ خوب پس یک آی پی به یک آی پی یا چند آی پی محدود به یک آی پی وصل می‌شود… درحالی‌که در حال حاضر چند هزار کامپیوتر در ایران به یک کامپیوتر در آمریکا وصل می‌شود! خوب اگر لیمیت بگذارند، یعنی سقف بگذارند روی پورت‌ها، آن‌وقت فیلترشکن‌ها از کار خواهد افتاد. بگذارید راحت‌تر بگویم؛ چه جوری است وقتی وقت انتخابات می‌شود بانک‌ها از کار نمی‌افتند اما فیلترشکن‌ها از کار می‌افتند و دوباره بعد از انتخابات فیلترشکن‌ها راه می‌افتند؟ می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که همه این‌ها راه دارد؛ و ما باید مطالبه بکنیم. مطالبه این نیست که برویم در زمینی که برنامه‌اش را آن‌ها داده‌اند و خودشان هم دارند کنترلش می‌کنند، بازی کنیم. مسلم است که داور هم از خودشان است و هیچ‌وقت به ضرر خودشان سوت نخواهد زد.

آقای مومن‌نسب از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید ممنونیم.

من هم تشکر می‌کنم که به این بحث مهم ورود جدی پیداکرده‌اید.

 

منتشر شده در هفته نامه یالثارات الحسین (ع) / شماره ۷۸۲ / مورخ چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *