Posted on

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در گفتگو با نگارانه اظهار داشت:اسلام دین جمع است و جمع گرایی را تقویت می کند با حضور در جمع بالخصوص مسجد مشکلاتمان را حل کنیم, در قدیم مساجد دارلحکومه بودند یعنی هرکس مشکلی یا اختلافی پیدا می کرد به سراغ مسجد می رفت ،شوراها از مسجد شروع می شد و مسئول برگزاری شوراها مساجد بودند منتهی به مرور زمان به نظر می رسد فرهنگ غرب به ما نفوذ و رسوخ کرده و مساجد را منزوی کرده است.

وی ادامه داد:وقتی مردم نیاز به جمع و جمع گرایی داشته باشند و بعد مسجد نیازشان را برطرف نکند جذب مجامع دیگری مثل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می شوند.

مومن نسب تاکید کرد:در تاریخ اسلام حتی مراسم عروسی هم در مساجد برگزار می شد مراسمی که در مسجد برگزار شود حتما عاری از هرگونه گناه و مشکل است ولی جدیدا فقط مراسم عزا در مسجد برگزار می شود و این در ذهن جوانان تداعی می شود که مسجد مکان عزاست و جای عروسی و شادی نیست.

وی تصریح کرد:ائمه جماعت در حقیقت امام محله محسوب می شوند یعنی مقتدا و مرجع محله هستند منتهی الان امام جماعت به عنوان نمازگزار مسجد محسوب می شود لذا این باعث می شود محوریت مسجد کمتر شود و مشکلات زیادی به طبع آن به وجود آید.

مومن نسب عنوان کرد:بنده معتقدم اگر محوریت مسجد برگردد بسیاری از مشکلات اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی جامعه حل می شود.

وی بیان کرد:حتی می توان معضلات فضای مجازی را از محوریت خارج شدن مساجد دانست،شما فرض کنید فردی هر روز سه نوبت در مسجد رود و نیازهای مشاوره ای، نیاز جمع گرایی و … فرد برطرف شود لذا این فرد دیگر نیازی به حضور در شبکه های اجتماعی ندارد و در معرض اطلاعات کذب و غیره قرار نمی گیرد.

مومن نسب عنوان کرد:جمع گرایی یکی از ویژگی های مسجد است در قدیم مساجد بزرگتربن بناها در محل بودند و وقتی وارد محله می شدید گنبد و گلدسته مساجد را می دیدید ولی الان ساختمان ها از گلدسته های مسجد بالاتر رفتند و حتی بعضی از مساجد گنبد و گلدسته ندارند لذا محل اجتماع را تغییر دادند و محل اجتماع جوان ها و مردم را از مساجد به فرهنگسراها،خانه فرهنگ،حسینه ها و … انتقال دادند که آن مکان ها حاشیه های زیادی به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:ما هرچقدر به مسجد نزدیکتر شویم معضلات اجتماعی مان کمتر می شود یکی از معضلات جامعه ی امروز آسیب های فضای مجازی است ، آسیب های فضای مجازی را می توانیم با محوریت مسجد برطرف کنیم لذا از مساجد فقط برای نمازگزاری استفاده نکنیم مساجد بزرگترین پایگاه های فرهنگی در جامعه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *