Posted on

فردانیوز

«هوالاکرم»

مسئول محترم تارنمای فردانیوز

لطفاً بر اساس ماده ۲۳  قانون مطبوعات، ازآنجاکه در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، آن مطبوعه مقاله‌ای را تحت عنوان «حرف‌های مضحک آقای کارشناس فیلترینگ! / آیا با سخنان فرمالیته می‌توان به جنگ نرم دشمن رفت؟» با کد ۳۳۶۲۵۲ منتشر کرده و در آن مطلب «مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد» نسبت به این‌جانب بیان‌شده است، متن زیر را «در همان صفحه (صفحه نخست) و ستون (ویژه‌ها) و باهمان حروف که اصل مطلب منتشرشده است»، منتشر کنید:

مشتریانِ گرامیِ فردانیوز

سلام و تحیت

قصدم این نبود و این نیست که زمانِ طلایِ شمارا به درگیریِ قلمیِ بیهوده با افرادی هدر دهم که می‌توانم آن‌ها را به آغوش کشم و پیشانی‌بندم را با دستانشان بر پیشانی بندم!

چشمانمان را اگر کمی بمالیم و خواب بیرون شود، چشمانِ پر از رگه‌های خونِ به جوش آمده از خشمِ دشمن را می‌بینیم که دندان بر دندان می‌فشارد و تلاش می‌کند خشمش از باهم بودن ما را مخفی کند؛ دشمنی که از دشمنی کم نمی‌گذارد و چه خوب ما هم از دوستی کم نگذاریم برای هم که «اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّکُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ لَا حُجَّهَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ» (شورا/۱۲)

الغرض! چند دیروز پیش‌تر، «فردا» متنی منتشر کرد که از تیتر و عکس تا کلمه به کلمه آن را به زهرِ کلام آغشته بودند تا بدنِ بیانِ مرا نشانه روند؛ از اینکه از این کار چه سودی به چه کسی می‌رسد، می‌گذرم؛ اما دوستان عزیزی از حقیر خواستند پاسخِ «فردا» را بدهم و من اکنون، فارغ از جنجال‌های احساسی و باهدف تنویر افکار عمومی و نقد منطقی، پاسخ می‌دهم؛ بسم‌الله…

۱/ شاید انتظار زیادی نباشد اینکه بخواهیم یک رسانۀ‌ایرانی به شعور مخاطبان خود احترام بگذارد و عین یک مطلب یا پیوندِ منبعِ آن را ابتدا منتشر کند و بعد توپخانه نقد و انتقادش را روشن کند؛ درحالی‌که «فردا» نه‌تنها متنِ مصاحبه بنده با «تهران پرس» را منتشر نکرده، بلکه حتی از منبع نیز نام نبرده است!

۲/ به‌راستی بکار بردن عباراتی چون «سخنان شاذ»، «اظهارنظرهای مضحک» و… در توصیفِ گفته‌های حقیر، آن‌هم بدون اشاره به متن‌هایی که این برداشت از آن‌ها شده است، چقدر با «استدلال قوی» و «منطق کلام» همخوانی دارد؟ این خیلی بد است که عده‌ای علیه هرکسی که بر ضدّ نظر آن‌ها حرف بزند، هوچیگری می‌کنند، مجال حرف زدن هم به کسی نمی‌دهند. اگر می‌خواهید دربارهٔ فضای مجازی راهبرد درست را پیدا کنیم و این راهبرد را با اجرائیّات و الزامات اساسی آن همراه کنیم و در بلند مدّت پیش برویم و به نتیجه برسیم، باید ذهنمان را از تفکّرات غربی تخلیه کنیم. روش‌های غربی در خبرپراکنی که با جعل و تحریف گره خورده است، به‌هیچ‌عنوان مناسبِ یک رسانهٔ ایرانی نیست.

۳/ اینکه قلم‌کار مدعی می‌شود و بر ادعای خود تأکید می‌کند که بیانِ خبرِ صهیونیست بودنِ مدیرانِ یک پایگاه اینترنتیِ آمریکایی «به تقویت آن‌ها کمک می‌کند»، قطعاً خلاف واقع است.

۴/ اگر اندکی در متنِ منتشرشدهٔ این مصاحبه، دیگر مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و مقالات این‌جانب مداقه کنید خواهید دید که «تنها نسخه‌ای که همواره در انتهای سخنان خود» ارائه می‌دهم، «فیلتر کردن» نیست. به‌عنوان‌مثال در همان مصاحبه گفته‌ام «فیلترینگ تنها سرعتِ ادامه پیشرفتِ دشمن را کمتر می‌کند و مسئولینِ فضای مجازی مأموریتشان تنها دل‌خوش کردن خانواده‌ها به توفیقات فیلترینگ نیست». گرچه معتقدم «وقتی درد بیشتر می‌شود که همین فیلترینگِ محدود هم اعمال نشود یا نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام که تا اوایل سال گذشته فیلتر بود، رفع فیلتر شود و حتی علامتِ هشداردهنده بر ورودی منطقه تیر و میدانِ مینِ دشمن برداشته شود. دولت در اجرای وظایفِ قانونیِ خود و باهدف صیانت از حقوق شهروندی باید به‌سرعت اقدام به مسدودسازی اینستاگرام و واتس اَپ کند، ولی نباید فقط به فیلتر کردن آن‌ها بسنده کرد بلکه ابزارهای جایگزین فعلی هم باید تقویت و رفع اشکال شده و به فعال‌سازی بخش خصوصی باهدف حمایت از تولید ملی و کارآفرینی، کمک کند. این کوچک‌ترین انتظار خانواده‌ها از دولت‌مردان است».

۵/ شاید این انتظار زیادی از یک رسانه نباشد که اگر جمله‌ای را از کسی نقل کرد، رعایت امانت‌داری را کرده و عیناً از آن جمله در مطلب خود استفاده کند. به گمان، برای مخاطبانِ «فردا» هم مهم باشد که بدانند عبارتِ «هدف اینستاگرام تبدیل «اسرائیل منفور» به «اسرائیل محبوب» است و بدین‌جهت دولت باید سریعاً نسبت به فیلتر «اینستاگرام» اقدام نماید» که دستمایه اصلی تمام مقاله یادشده است، دقیقاً از کجای عرایض من خارج‌شده است؟

۶/ ای‌کاش «فردا» تأثیرات گسترده و بسیار منفی و مخربِ شبکهٔ ضداجتماعیِ فیسبوک را با توفیقات بسیار اندکِ موردی چون «جین» که به نسبتِ تعداد کاربرانِ امثالِ فیسبوک، اصلاً قابلِ دفاع نیست، مقایسه می‌کرد تا بر همگان مشخص شود چرا بیش‌ترین لایک های صفحاتِ ایرانیِ این تارنما مربوط به مبتذل‌ترین آن‌هاست و خدشه به آبروی ایرانِ اسلامی در ماجراهایی مثل «توهین به مسی» و دیگر مواردِ جاری در این شبکه‌های ضداجتماعی که از بی‌قانونی نشأت می‌گیرد تا چه اندازه فراوان و آزاردهنده است.

۷/ به شهادتِ همان مصاحبه‌ای که قلم‌دارِ «فردا» را خشمگین کرده است، من هم یکی از «بیشترِ کارشناسان امور رسانه‌ای» هستم که «بر این موضوع تأکید» دارم «که مسئله فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی علاج کار نیست». آنجا که در مصاحبه مورد نظر نیز عرض کرده‌ام «آیا وقتی ایادی شیطان بزرگ به شخصی‌ترین بخشِ حریمِ خصوصیِ کاربران وارد شدند و امنیتِ روانیِ جامعه را برهم زدند و مرزهای اعتقادیِ مردمِ ما را از میان بردند و باعثِ ازهم‌گسیختگی نظامِ خانواده و انحرافِ آینده‌سازان ایران اسلامی شدند و فرهنگِ اصیلِ اسلامی-ایرانیِ ما را مورد هجمه و دستبرد قراردادند، مسئولین ما تنها با فیلتر کردنِ محدود و یک خط در میانِ آن‌ها وظیفه خود را انجام داده‌اند؟ به نظر می‌رسد این‌طور نیست.» البته این را هم منطقی نمی‌دانم که اجرای قانون و صیانت از حقوق شهروندی را «باعث ترغیب بیشتر جوانان» به قانون‌شکنی بدانیم! و با استناد به این استدلالِ ضعیف، بخواهیم مسیر آسیب‌رسانی به جوانان و نوجوانان برای دشمن باز شود؛ چه اینکه امام خامنه‌ای نیز فرموده‌اند: «این استدلال که چون دشمن پیشرفت می‌کند، پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوِ راهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علی العجاله مانع است. مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش‌آمده، آن‌وقت بگوییم، ما که نمی‌توانیم بیشتر از دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید. این چه حرفی است؟!»

۸/ ازآنجاکه آمرِ به معروف خود باید عاملِ معروف باشد، به نظر می‌رسد اگر نگارنده، مطلبِ خود را فقط یک‌بار برانداز کند، می‌فهمد که روی کلام «رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان در مشهد مقدس»، شاید امثال ایشان بوده است، درست همان‌جا که فرموده‌اند: «با استدلال قوی و منطق کلام در موارد انتقادی سخن گفته شود».

۹/ به‌زعم مطلب‌نویسِ گرامی، «تمسخر رسانه‌های بیگانه» و گزافه‌گویی‌های «رسانه‌های معاند» استدلالی قوی بر این ادعا محسوب می‌شود که عرایضِ حقیر ترکیبی از «استدلال‌های ضعیف و سخنان کلیشه‌ای» است. چه‌بسا با این منطق می‌توان تمام بزرگان دین و نظام را –نعوذبالله- به همین اتهامات متهم کرد! کسانی که اصلی‌ترین مأموریت همان شبکه‌ها، تخریبشان است.

۱۰/ اینکه به‌زعم «فردا»، «شبکه‌های اجتماعی که در ایران وجود دارد و از اساس بومی هستند نتوانسته‌اند به‌مانند این شبکه‌های اجتماعی در خارج از کشور مخاطبینی برای خود دست‌وپا کنند» را باید بررسیِ کارشناسی کرد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن، تک‌زبانه بودنِ این تارنماهای کاربرمحور است و اگر از آن‌ها حمایت شود می‌توانند به‌سرعت جهانی شوند. گرچه صرفاً ترجمه و کپی بودن آن‌ها نیز مشکل بزرگی است و با فرمانِ «مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی» مغایرت جدی دارد. ضمناً همان‌گونه که امام خامنه‌ای فرمودند «کسانی که سعی می‌کنند اهمیت استقلال یک ملت را -به‌عنوان جهانی‌شدن و حل شدن و منطبق شدن با جامعهٔ جهانی- از بین ببرند و کمرنگ کنند، مقاله می‌نویسند، حرف می‌زنند، این‌ها هیچ خدمتی به این کشور نمی‌کنند.»

۱۱/ در رابطه با فعالیت در شبکه‌هایِ اجتماعیِ غربی نیز همان‌گونه که در گفتگوی مورد نظر گفته‌ام، باوردارم «ورود و فعالیت افراد بدون آموزش و مأموریت مشخص به سرزمینِ مجازیِ دشمن، حماقت است و تنها باعث می‌شود ساده اندیشان، مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرند و البته تصور اینکه رژیم اشغالگر قدس توان فنی خود را در اختیار مسلمانان و دشمنان درجه‌یکش قرار می‌دهد تا محتوایی خلاف ارزش‌ها و امنیت صهیونیست‌ها منتشر کنند، آن‌قدر مضحک است که نیازی به توضیح ندارد. فیسبوک بعد از خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام اعلام کرد این شرکت زیان‌آور است، خوب است از خودمان بپرسیم چرا یک کمپانی آمریکایی که سهامش در بازارِ بورسِ نزدکِ نیویورک به فروش رسیده و ارزش سهامش در حال کاهش و رو به سقوط است و از طرفی باید پاسخگوی انبوه سهامدارانش هم باشد، چنین مبلغ هنگفتی را برای خرید یک نرم‌افزار زیان‌آور هزینه می‌کند؟ و نرم‌افزاری که هنوز هم در آن تبلیغات دیده نمی‌شود چه منافعی برای صاحبانِ تاجرش دارد؟ واقعاً برخی دوستان گمان کرده‌اند شیمون پرز عاشق چشم و ابروی آن‌ها شده است که این‌همه سخاوت به خرج می‌دهد؟!»

۱۲/ در پایان مجدداً اعلام می‌کنم حقیر آماده‌ام در هرکجا با نویسنده آن مطلب گفتگو و مناظره کرده و از جزءبه‌جزءِ حرف‌هایم دفاع کنم و قضاوت را بسپاریم به مردم و به اهل اندیشه.

تُعِزُّ مَن تَشَاء وَ تُذِلُّ مَن تَشَاء
روح‌الله مؤمن نسب

 

زیرنوشت:
متنی که خواندید را عیناً به «فردانیوز» ارسال و رسید دریافت کردم که متأسفانه آن تارنما تا این لحظه «جوابیه» ارسالی را منتشر نکرده است.
گویا برخی خود را فراتر از قانون و بی‌نیاز از تخلق به اخلاق رسانه‌ای می‌دانند.

4 Replies to “پاسخ به اکاذیب «فردانیوز»”

  1. سلام و عرض ادب خدمت آقای مومن نسب
    عرض شود که بنده طراح و گرافیست هستم . راستش رو بخواید بنده از خود شما و نوع دیدگاهتون خوشم اومد و میخواستم پیشنهاد بدم که اگه کار طراحی گرافیک ” آرم و لوگو ، پوستر ، کاتالوک و … خواستید بنده در خدمتتون هستم . این کار رو به صورت رایگان و با افتخار انجام میدم .
    موفق باشید

    وبسایت بنده در زمینه طراحی لوگو : logoart.ir

    پروفایل در سایت بی هنس : behance.net/danial-esfandiare

  2. سلام
    با سخنان شما موافقم
    اما می بایست در زمینه ی جنگ و قدرت نرم بسیار هوشمندانه تر عمل شود.
    نرم افزارهای ایرانی در فضای مجازی بین المللی مخصوصا در زبان عربی و انگلیسی آنگونه که باید قوی نیستند. یا اصلا این زبان ها را ندارند
    گزینه ها و امکانات آنها نیز بعضا بسیار ضعیف تر و دشوارتر از نمونه های خارجی است.
    می بایست تلاش جدی در زمینه ی ایجاد جایگزین برای نرم افزارهای خارجی شود به گونه ای که نه تنها امکانات و خدماتشان از نمونه های خارجی کمتر نباشد بلکه بیشتر و راحت تر از آنها باشد.
    شما به ایمیل های ایرانی نگاه کنید امکانات آنها را با جیمیل و یاهو مقایسه کنید، آیا این ایمیل ها زبان عربی و انگلیسی دارند؟ کاربر در استفاده از آنها به همان اندازه که از جیمیل استفاده می کند راحت است؟
    وقتی یک ایمیل ایرانی می سازیم حتما باید نام آن شرکت در زیر هر پیام ارسال گردد، با امکانات محدودتر و…
    این موارد و امثال آن باعث می شود که بخش وسیعی از مردم فهیم ایران علی رغم میل باطنی از نرم افزارهای خارجی استفاده کنند اما این نمی تواند به معنای تأیید سیاست های شرکت های سازنده ی این نرم افزارها از سوی مردم باشد. بلکه بیشتر به خاطر این است که یا نمونه های وطنی آنرا نمی شناسند و یا این نمونه ها پاسخگوی خواسته های آنها نیستند
    با آرزوی توفیق برای شما برادر عزیز و پیشرفت روز افزون برای کشور عزیزمان ایران اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *