Posted on

محمود واعظی

در روزهای گذشته، چند مطلب از دکتر محمود واعظی،  وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواندم و آن‌قدر کامم شیرین شد و دلم امیدوار که نتوانستم از بیان آن‌ها بگذرم.

تشکر اول:

به خاطر این جمله: «بنده نه در گذشته و نه در حال حاضر به دلیل کمبود وقت، فعالیتی در این شبکه [فیسبوک] نداشتم و علاقه ای نیز به ایجاد صفحه ای که مدیریت آن در اختیار دیگران باشد، ندارم.»

باور کنید خیلی خوب حق مطلب ادا شد. فعالیت در «صفحه ای که مدیریت آن در اختیار دیگران» است، حقا در شان مسئول نظام اسلامی نیست؛ مخصوصاً وقتی که کلمه «دیگران» به صهیونیست‌ها اطلاق شود.

تشکر دوم:

به خاطر جمله «هر فردی که به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی از سوی رئیس جمهور انتخاب شود، مورد حمایت قطعی ما خواهد بود و مطمئن هستیم به نحو احسن می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم.»

گفته‌ام و باز هم می‌گویم، اگر وزیر ارتباطات تمام و کمال با شورای عالی فضای مجازی هم آهنگ نباشد و کمر همت به اجرای بندهای مربوط به وزارت متبوع خود در پیوست حکم تاریخی امام خامنه‌ای نبندد، هیچ توفیق ملموسی در پیشگیری از پس روی های فعلی نخواهیم داشت.

تشکر سوم:

در تقدیر از بیان جمله «درباره فیلترینگ در حال تدوین برنامه‌ای جامع هستیم، ما معتقدیم سایت‌های مجرمانه نباید فعالیت داشته باشند اما از سوی دیگر نباید شرایط به گونه‌ای باشد که سایت‌های مفید و علمی در دسترس کاربران قرار نداشته باشند.»

پیش از این نیز در مقاله «وزیر فناوری اطلاعات و چالش های پیشِ رو» عرض کرده بودم: «از آنجا که «ارائه دهندگان خدمات دسترسی (موضوع ماده ۲۱ ق. ج. ر)» و «ارائه دهندگان خدمات میزبانی (موضوع ماده ۲۳ ق. ج. ر)» مستقیماً وابسته به زیر مجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، با توجه به تمرکز پالایش اینترنت در ایران از مبدأ (Gateway)، رفع اشکالات بسیار زیاد و به‌روزرسانی سیستم پالایش (فیلترینگ) اینترنت، به عنوان عامل عمده نارضایتی کاربران، از وظایف بدیهی وزارت فناوری اطلاعات است و لازم است در برنامه های وزیر محترم به این مسئله مهم و اساسی بسیار اندیشیده شود.»

بدیهی است که اصلی‌ترین اولویت‌ها در این حوزه، راه‌اندازی فیلترگذاری محتوایی (Content Filtering) و ارتقاء سیستم پالایش باهدف کنترل انتشار محتوا ذیل پروتکل‌ها و یو آر ال های جدید است.

تشکر چهارم:

به خاطر این جمله طلایی: «شبکه ملی اطلاعات، اولویت وزرات ارتباطات است.»

به جد باور دارم، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند مشکلات زیادی را از فضای مجازی ایران حل کند. از افزایش سرعت اعصاب خورد کن کنونی تا بالا بردن ضریب امنیت اینترنت ناامن فعلی و رفع بسیاری مشکلات مربوط به قیمت و… را می‌توان در اینترنتی به پاکی «شبکه ملی اطلاعات» یافت.

البته در رابطه با بخشی از گفته‌های وزیر محترم که مربوط به «افزایش مجدد پهنای باند اینترنت بین‌الملل» بود، نکته‌ای به ذهنم رسید که بیان آن خالی از لطف نیست:

از آنجا که طبیعتاً با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بخش بسیار بزرگی از پهنای باند مصرفی اینترنت بین‌الملل در ایران آزاد خواهد شد، به نظر می‌رسد افزایش بیشتر از این پهنای باند بین‌الملل، ضرورتی نداشته باشد و بهتر است هزینه و وقت وزارت محترم فناوری اطلاعات بیشتر مصروف شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند داخلی شود.

به هر تقدیر امیدوارم وزیر دولت تدبیر و امید، با عملیاتی کردن حرف های خود، امیدهای بیشتری را به جامعه بدمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *