Posted on

در برخی خبرگزاری ها آمده بود «افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل در اولویت برنامه واعظی»… این یعنی «دکترای روابط بین‌الملل» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ما، بر مدرک «فوق‌لیسانس مهندسی الکترونیک» ایشان غلبه کرده است. اما نه! روابط بین‌الملل هم یک طرفه نمی‌شود…
قدیمی‌ها می‌گفتند «آفتابه لگن هفت دست، نهار و شام هیچی» این شده وضعِ حالِ فضای مجازی و اینترنت فلاکت بار ایران!
خیالمان از بابت چه چیزی راحت است که «پهنای باند اینترنت بین‌الملل» را افزایش دهیم؟ اصلاً افزایش «پهنای باند اینترنت بین‌الملل» در شرایط فعلی به نفع چه کسانی است و دودش به چشم چه کسانی خواهد رفت؟ و آیا «پهنای باند اینترنت بین‌المللِ» در انحصار آمریکا ممکن است برای ما منفعتش از ضررش بیشتر باشد!؟

دوستی می‌گفت: فلان مسئول گفته است فلان کنیم و بهمان، سرعت اینترنتمان می‌شود ۲۰ مگ! گفتم: دعا کن نشود! گفت: چرا؟ گفتم: با این رایانه دیزلی و سیستم عامل قفل شکسته و اینترنت امن (!) ایران، از این پهنای باند به من و تو هیچ خیری نمی‌رسد.

حقیر عمیقاً معتقدم اگر وزیر انقلابی ما هم این ۷ خبر را بخوانند، حتماً در اولویت‌های کاریشان تجدید نظر خواهند کرد:

۱. واشنگتن‌پست: اسنودن با انتشار اسناد فوق سری اعلام کرد سازمان امنیت ملی آمریکا تحت عنوان پروژه PRISM، از سال ۲۰۰۷ به مرکز اطلاعات (سرورهای) گوگل، مایکروسافت، یاهو، فیس‌بوک، پل‌تاک، یوتیوب، اسکایپ، ای‌اوال و اپل «دسترسی کامل» دارد. | فضای مجازی ایران رسماً در تسخیر محصولات و تارنماهای این کمپانی‌ها است.

Prism
۱-۱. ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با گاردین: «آژانس امنیت ملی آمریکا زیرساختی تدارک دیده که تقریباً همه ارتباطات انسانی را به صورت اتوماتیک ذخیره می‌کند. با استفاده از این سیستم می‌توانستم ایمیل‌های هر کسی را ببینم٬ مکالمات تلفنی‌اش را شنود کنم و رمزهای عبور شخصی‌ترین اکانت‌های هر کاربری را به دست بیاورم.».

۲. گاردین با انتشار نقشه فوق سری “Boundless Informant” نمایش داد: آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در ایران نقطه کور اطلاعاتی ندارد / در یک ماه، ۱۴ میلیارد قطعه-داده از شبکه های تلفن و کامپیوتر کاربران ایرانی توسط آمریکا دزدیده شده است / ایران از نظر امنیت فضای مجازی نا امن‌ترین کشور جهان است.

boundless heatmap large

۳. راشا تودی: اسنادی که ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرده است نشان می‌دهد شرکت‌های مخابراتی «ورایزن بیزنس»، «واد فون کِیبلز» و «بی تی» جزو شرکت‌هایی هستند که دسترسی نامحدود به اطلاعات را در اختیار برنامه جاسوسی «جی سی اچ کیو» انگلیس قرار دادند. | گفته می‌شود کابل‌های فیبر نوری زیر دریایی ایران از این شرکت‌ها تأمین شده است.

۴. اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل متحد رسماً به کشورهای جهان هشدار داد: هکرها می‌توانند با سوءاستفاده از حفره امنیتی موجود در سیم‌کارت‌هایی که داده‌های الکترونیکی را بر اساس الگوریتم “DES” رمزگذاری می‌کنند، ارتباط تلفنی برقرار کنند، تماس‌های تلفنی قربانیان را به خط دیگری منتقل کنند (دایورت کنند) یا به تلفن‌های سیم‌کارت هک شده گوش کنند. | اپراتورهای تلفن همراه ایران در سیم کارت‌های خود داده‌های الکترونیکی را بر اساس الگوریتم “DES” رمزگذاری می‌کنند.

۵. گوگل تائید کرد: تمام گوشی‌های دارای «سیستم عامل گوگل اندروید» در خطر دزدی اطلاعات (عکس، فیلم و…)، نظارت و کنترل بر نرم افزارها، ارسال پیامک، برقراری ارتباط تلفنی، کنترل دوربین و میکروفن یا دست‌اندازی به پسوردهای ذخیره‌شده هستند. | اوباما در بخش اول گزارش خود به کنگره، یکی از دستاوردهای «جنگ نرم آمریکا علیه ایران» را نفوذ اندروید به بازار موبایل ایران عنوان کرد. | امروز بازار ایران در تسخیر گوشی‌ها و تبلت های دارای سیستم عامل اندروید است و این فاجعه تا جایی پیش رفته است که تولید کنندگان گوشی‌ها و تبلت ایرانی نیز از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

۶. اندیشکده هریتج: آمریکا باید با طرح «اینترنت حلال» ایران مقابله کند. | غربی‌ها عموماً «شبکه ملی اطلاعات» را با نام «اینترنت حلال» می‌شناسند.

۷. مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: ۵۰٫۸% جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند | بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قریب به ۷۰% کاربران اینترنت در ایران زیر ۲۹ سال سن دارند | این کاربران عموماً از اینترنت برای تفریح استفاده می‌کنند و افزایش پهنای باند اینترنت بین‌المللی، خطر اعتیاد به اینترنت و انحراف را در آن‌ها به شدت افزایش می‌دهد.

در پایان به قول بکه‌دال، سخنگوی تظاهر کنندگان آلمانی معترض به جاسوسی آمریکا از کاربران اینترنت: «تصور این که تمام زندگی تو در دنیای مجازی جایی ذخیره می‌شود و شاید یک روز علیه خودت به‌کارگرفته شود، ساده نیست… من هم ابتدا نمی‌خواستم بپذیرم که جاسوسی و نظارت بر ما چنین ابعادی دارد… آدم به خودش می‌گوید نمی‌شود که دولت ما اجازهٔ این کار را بدهد.».

2 Replies to “افزایشِ پهنایِ باندِ اینترنتِ بین‌المللِ ایران در اولویت برنامه های آژانس امنیت ملی آمریکا”

  1. سلام آره خیلی جاها هست که میشه کار کرد چه لزومی داره که دقیقا دستشون رو بذارن اینجا؟ البته خودمون سالها از دست این اینترنت نفتی داد میزدیم ولی آدم وقتی میبینی ضررش بیشتره دیگه نباید “دلش بخواد”. من سال‌های سختی رو پیش رو می‌بینم.

    1. درود
      با بخش اول دیدگاه شما موافقم و بصیرتتان را می ستایم، اما علیرغم نظر پایانی شما، بنده معتقد به آینده ای بسیار روشن در فضای مجازی هستم؛ البته با راهی پر از مشقت و فراز و نشیب در پیش…
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *