Posted on

کارشناس فضای مجازی گفت: مراجع دینی و فرهنگی و متخصصان کار بلد و بصیر باید برای تدوین پیوست فرهنگ به کار گرفته شوند و تمام نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور باید مراقبت کنند تا خدای ناکرده طرح مهمی بدون پیوست فرهنگی در کشور اجرا نشود.
روح‌الله مؤمن‌نسب، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به چگونگی نگارش پیوست فرهنگی در فضای مجازی اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، طرح‌های مهمی که در کشور اجرا می‌شود، اعم از طرح‌های اقتصادی، فرهنگی و همه مسائل مهمی که در کشور روی می‌دهد، باید پیوست فرهنگی داشته باشد؛ به این معنا که به تعبیر حضرت آقا برای از میان بردن علف‌های هرز آن طرح و تبعات ضد فرهنگی آن، باید راهکاری ارائه شود.
وی ادامه داد: برای تدوین یک چنین پیوستی لازم است مجریان طرح‌های بزرگ و مهم ابتدا جزئیات طرح‌های خود را به‌صورت کامل تشریح کنند، حتی ممکن است لازم شود آن را به‌صورت آزمایشی در محدوده‌ای مشخص و بسته اجرا کنند، اشکالات فرهنگی و تبعات ضدفرهنگی طرح را شناسایی کنند و برای تک تک آن‌ها راهکار فرهنگی ارائه کنند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ممکن است برخی از مشکلات به وسیله آموزش قابل پیشگیری باشد یا برای برخی دیگر از آسیب‌ها لازم باشد فرهنگ‌سازی کنند و یا حتی محصولی مکمل ارائه دهند. از طرفی در تدوین پیوست فرهنگی نمی‌توان تنها به نظر کارفرما یا پیمانکار طرح‌ها اکتفا کرد، بلکه این پیوست‌های فرهنگی باید زیر نظر مراجع و مراکز مذهبی و فرهنگی تدوین شده و نهایتاً پس از بررسی و چکش‌کاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پیش‌قدم شود
وی بیان کرد: البته این روال برای طرح‌های بزرگ و ملی مطلوب است، ولی برای طرح‌های کوچک‌تر نیز به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مدلی را مصوب کند که بر اساس آن تمام دستگاه‌های کشور ملزم شوند پیش از صدور مجوز برای تولید و توزیع محصولاتی که در جامعه تأثیرگذار است پیوست فرهنگی خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده و پس از دریافت تأیید وزارت ارشاد، مجوز صادر شود.
مؤمنی‌نسب ادامه داد: البته برای اجرای آن نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا پیوست فرهنگی به مرور زمان تبدیل به یک فرم فرمالیته نشود.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه پیوست فرهنگی در فضای‌مجازی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ گفت: ازآنجا که فضای مجازی و ارکان آن دائماً در حال تغییر و حتی تحول هستند، به نظر می‌رسد لازم است مادامی که یک طرح مهم در این حوزه در حال اجراست، کارگروهی فرهنگی متشکل از نخبگان حوزه، مدام در حال رصد اجرای آن طرح باشند و به تعبیر امام برای از میان بردن علف‌های هرزی که ممکن است در زمان‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی روییده شوند، تدبیر کند؛ یعنی درواقع پیوست فرهنگی در فضای‌مجازی لازم است به‌صورت فزاینده‌ای پویا و فعال باشد تا تأثیر خود را به مرور زمان از دست ندهد.
این تحلیل‌گر فضای مجازی تصریح کرد: برای مثال ورود و توسعه اینترنت پرسرعت ۳G و مکالمه تصویری به ابزارهای ارتباطی به‌شدت نیازمند پیوست فرهنگی مناسب و پویاست.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چشم‌انداز پیوست فرهنگی در فضای مجازی چگونه باید اندیشیده شود، گفت: تا زمانی که طرح در حال اجراست، تبعات و مشکلات فرهنگی آن باید از بین برود. البته ممکن است برخی از تبعات را بتوان با تبلیغات و فرهنگ‌سازی در یک مقطع زمانی خاص برای همیشه برطرف یا کمرنگ کرد، اما مطمئناً بسیاری از مشکلات احتمالی اجرای چنین طرح‌هایی در طول زمان ممکن است حتی تغییر شکل و ماهیت دهد که برای از بین بردن این مشکلات باید رصد مداوم و تدابیر متناسب لحاظ شود.
متخصصان در تدوین پیوست فرهنگی گام بردارند
مؤمنی نسب اظهار کرد: مراجع دینی و فرهنگی و متخصصان کار بلد و بصیر باید برای تدوین پیوست فرهنگ به کار گرفته شوند و تمام نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور باید مراقبت کنند تا خدای ناکرده طرح مهمی بدون پیوست فرهنگی در کشور اجرا نشود.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی دیده‌بان‌های بالقوه خوبی برای این مهم هستند.
این تحلیل‌گر فضای مجازی تصریح کرد: نخبگان دینی تنها مرجع مطمئنی هستند که می‌توانند مانع انحرافات در انجام پیوست‌های فرهنگی شوند. همچنین پیوست‌های فرهنگی باید زیر نظر نخبگان دینی تدوین و با نظارت آن‌ها اجرا و رفع اشکال شود/.

ایکنا

One Reply to “پیوست فرهنگی در فضای‌مجازی باید پویا و فعال باشد”

  1. با سلام .
    اینقدر شعاردادید وهمه را کوبیدید ونتیجه ای هم نگرفتید! شما را بس نیست؟؟
    اگر شما ادعا دارید که ظاهرا دارید!! ، در چندسال پیش که اجانب به فکر راست وریس کردن اینترنت با این همه
    محتوی بودند ، علمای اسلام در حال تشکیل و هجوم به یکدیگر به نام های قره قویونلو ها !! وآق قویونلوها !! بودند وهمه غافل از اینکه دیگران با سعی وتلاش درست وحسابی دارند قاطبه مسلمین را عقب می زنند که زدند . اینترنت حاصل تلاش دیگران است و اگر به خواسته مسلمانان باشد رئیس گوگل باید تمام شبکه های درآمدزای خودش را تعطیل کند وریش وقیچی را بدهد دست امت اسلام!!!!وعلمای اعلام مفت ومجانی .
    پس بهتر است به جای این همه توقع و ترس بتوانیم در این شبکه های درست وحسابی برای خودمان جای پایی
    باز کنیم واگر حرف درست وحسابی داریم -که یقینا داریم- قاطعانه ومدلل بزنیم و صداقت را هم فراموش نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *