Posted on


گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»
؛ روح‌الله مومن‌نسب، کارشناس و فعال فضای‌مجازی در برنامه «صبح با خبر» به ارائه توضیحاتی در مورد اینترنت نسل سوم (۳G) پرداخت و با اشاره به عدم ارائه توضیحات روشن وزارت ارتباطات در خصوص برخی اقدامات غیرقانونی این وزارتخانه در راه‌اندازی اینترنت نسل ۳ افزود: وزارت ارتباطات درحالی‌که چندین بار برای ارائه نظرات دعوت شده است اما تاکنون حاضر به حضور و یا ارسال توضیحاتی در این زمینه نشده است.
وی با انتقاد از استفاده کاربران از نرم‌افزارهای وایبر و مبالغی که بابت استفاده از آن به رژیم صهیونیستی پرداخت می‌کند و اظهار داشت: به گفته مسئولان شرکت وایبر مدیا این شرکت از ۳ طریق برای خود درآمد کسب می‌کند؛ اولین راه برای کسب درآمد این شرکت‌ها تبلیغات است درحالی‌که این نرم‌افزار تبلیغات واضح و مشخصی ندارد.
مومن‌نسب دومین راه برای کسب درآمد این شرکت‌ها را فروش اطلاعات کاربران ذکر کرد و ادامه داد: سومین و اصلی‌ترین راه درآمد این شرکت‌ها ایجاد ترافیک است. زمانی که کاربری می‌خواهد یک مگابیت اطلاعات را آپلود (Send) کند در طرف مقابل یک مگابیت اطلاعات دریافت (Resive) می‌شود؛ که هر دو طرف اگر برای یک مگابیت جابه‌جایی اطلاعات ۱۰۰ تومان پرداخت کرده باشند تا اینجای کار برای ۲ مگابیت ۲۰۰ تومان هزینه شده است و ازآنجایی‌که کلیه ارتباطات بین کاربران، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و خریداران پهنای باند همگی از طریق همین نرم‌افزارها انجام می‌شود، بنابراین خواهیم دید که پول هنگفتی در این زمینه به شرکت‌های در ظاهر رایگانی مانند وایبر می‌رسد ضمن آنکه کاربران بهای زیادی نیز برای تهیه گوشی و اینترنت ماهانه خود پرداخت می‌کنند اما این ابزارها حس استفاده رایگان به کاربران خود القا می‌کنند.

وایبر، یک اپراتور مجازی

مومن‌نسب ابزارهایی مانند وایبر را اپراتورهای مخابراتی مجازی توصیف کرد و یادآور شد: بسترهای مخابراتی از روش سنتی به مدرن مهاجرت کرده‌اند به‌طوری‌که در گذشته مخابرات با استفاده از سیم‌کارت کاربران خدمات دیتا و صوت را ارائه می‌داد درصورتی‌که اپراتورهای مجازی کنونی با استفاده از بستر اینترنت کلیه خدمات اعم از دیتا، صوت و مکالمه تصویری را به کاربران خود ارائه می‌دهند و وایبر کاری مشابه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل را برای کاربران انجام می‌دهد.
وی یادآور شد: هر اپراتوری به ازای خدماتی که ارائه می‌کند پول هنگفتی (در ایران یک‌سوم درآمد) را به فراهم‌کننده بستر زیرساختی خود ارائه می‌دهد که این رقم سال گذشته برای وزارت ارتباطات رقمی بالغ‌بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود که توسط اپراتورها پرداخت شد.

کاپیتولاسیون، دامن‌گیر تولید محتوا

این کارشناس فضای‌مجازی با اشاره به راه‌اندازی تماس تصویری وایبر در هفته گذشته خاطرنشان کرد: این سرویس همان سرویسی است که رایتل قصد داشت مشابه آن را راه‌اندازی کند که ارائه آن به دلیل عدم تأمین امنیت خانواده‌ها و ارائه پیوست فرهنگی گرفته شد.
مومن‌نسب به مشکلات تولید محتوای بومی در ایران و عدم‌حمایت مناسب از تولیدات ملی اشاره کرد و یادآور شد: در ایران چندین و چند متولی برای تولید محتوا وجود دارد و هر شخصی پس از تولید محتوا درصورتی‌که بخواهد برای محصول خود مجوز بگیرد مجبور به پرداخت هزینه‌های متعددی اعم از مالیات، عوارض و اماکن است که درنهایت نیز با کم‌لطفی مواجه خواهد شد به‌طوری‌که قوانین نه‌تنها حمایتی نیستند بلکه به نحوی مشکل را نیز هست درصورتی‌که همین روند برای نرم‌افزارهای خارجی به‌راحتی انجام می‌شود و نرم‌افزارهایی مانند وایبر و واتس‌اپ هم‌اکنون بدون هیچ‌گونه مشکلی به تعداد زیادی از کاربران ایرانی ارائه خدمت می‌کنند و این یعنی کاپیتولاسیون.
وی با اشاره به سرنوشت شرکت‌ها و نخبگان فعال درزمینهٔ تولید نرم‌افزار در ایران ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها و افراد به دلیل قوانین دست‌وپاگیر در تولید، نرم‌افزار خود را به نام خارجی ثبت کرده‌اند و در حال فعالیت هستند اما اگر همین شرکت‌های ایرانی نرم‌افزار تولید خود را به‌عنوان نرم‌افزار ایرانی عرضه کنند، به دلیل قوانین عجیب و موازی‌کاری‌های موجود، به تعطیلی کشانده می‌شوند و بسیار ناگوار است که مزیت‌های ما در خدمت بیگانگان قرار دارد.

لزوم ارائه پیوست فرهنگی در گسترش اینترنت نسل سوم

وی در ادامه به موضوع اینترنت نسل ۳ و پیوست فرهنگی آن پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس ماده یک برنامه پنجم توسعه هر پروژه و طرح مهمی در کشور باید با پیوست فرهنگی ارائه شود که در همین راستا کمیسیون پیوست فرهنگی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
مومن‌نسب در مورد رویکرد غربی‌ها به پیوست فرهنگی اشاره کرد و تأکید کرد: موضوع پیوست فرهنگی تنها مختص به ایران نیست؛ چراکه در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کمیته فرهنگی وجود دارد که به تکنولوژی‌هایی که در امریکا وجود دارد و به خارج از مرزها صادر می‌شود نظارت می‌کند.
این کارشناس فضای‌مجازی اضافه کرد: سیستم‌عاملی مانند اندروید به‌محض ورود به کشور تعداد بی‌شماری نرم‌افزار و بازی را به همراه خود می‌آورد که این برنامه‌ها در حکم پیوست فرهنگی برای اندروید است چراکه اگر از اندروید این برنامه‌ها گرفته شود با گوشی‌های ابتدایی تفاوتی نخواهد داشت.
مومن‌نسب به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره پیوست فرهنگی اشاره کرد و توضیح داد: زمین خوب و محصول خوب همواره با علف‌های هرزی همراه است که عقل سلیم یک مزرعه را برای علف هرز از بین نمی‌برد بلکه تدبیری برای رفع آفت‌ها می‌اندیشد و برهمین اساس تدبیر برای جلوگیری از ورود آفت‌های فنّاوری‌های نوین به کشور همان پیوست فرهنگی است.

حاشیه‌های توسعه شتابزده اینترنت نسل سوم

این کارشناس فضای‌مجازی به برخی حاشیه‌ها و معضلات پیرامون راه‌اندازی اینترنت نسل سوم در هفته‌های اخیر پرداخت و تأکید کرد: موضوعی که در راه‌اندازی نسل سوم اتفاق افتاده این است که سرعت افزایش پیدا کرده است اما عرضه به‌اندازه تقاضا نیست و اینترنت به‌صورت ناسالم ناامن و گران ارائه می‌شود و در مقایسه با کشوری مانند ژاپن سرعت اینترنت این کشور ۳۵۰۰ برابر بیشتر بوده درحالی‌که قیمتی بسیار نازل‌تر دارد.
وی تأکید کرد با راه‌اندازی اینترنت نسل سوم و افزایش میزان تقاضا بدون افزایش عرضه مشاهده می‌کنیم که کیفیت خدمات ارائه‌شده بسیار نازل بوده و اصلاً مطلوب نیست چراکه میزان اشتراک کاربران به‌هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود و اینترنتی که قرار است برای مثال به ۸ نفر ارائه شود به چند برابر این تعداد عرضه می‌شود.

دلیل برخی حواشی توسعه بی حساب اینترنت نسل سوم

مومن‌نسب با اشاره به برخی دلایل حواشی به وجود آمده در راه‌اندازی اینترنت نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین دلیل در به وجود آمدن حواشی در راه‌اندازی اینترنت نسل سوم این بود که شورای‌عالی فضای‌مجازی به‌عنوان مهم‌ترین نهاد سیاست‌گذار در این حوزه مجوز راه‌اندازی این تکنولوژی را صادر نکرد و پیوست فرهنگی برای این فناوری ارائه نشد.
وی ادامه داد: علاوه بر شورای‌عالی فضای‌مجازی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، دادستان کل کشور، معاون اول قوه‌قضاییه و بسیاری از مسئولین رده‌بالای کشور در خصوص راه‌اندازی اینترنت نسل سوم بدون در نظر گرفتن پیش‌فرض‌ها و بسترهای کافی آن دغددغه‌مندی خود را اعلام کرده‌اند.
این کارشناس فضای‌مجازی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت را براساس آمارها چیزی در حدود ۵ میلیون نفر عنوان کرد که با راه‌اندازی اینترنت نسل سوم این رقم ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند که در همین راستا میزان پهنای باند نیز ۱۰ برابر افزایش پیدا خواهد کرد و ۱۰ برابر به کشورهای بیگانه وابسته‌تر خواهیم شد.

دریافت و مشاهده فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *