Posted on

http://blog.ramim.ir/wp-content/2014/06/ramim.ir-18.gif

روح‌الله مومن‌نسب در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص لزوم تدوین پیوست‌فرهنگی فناوری‌های نوین خاطرنشان کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، زمین کشاورزی هراندازه که بذر و محصول خوبی داشته باشد، بازهم با علف‌های هرزی روبرو خواهد شد که این علف‌های هرز در فناوری‌ها حکم آفت دارد و پیوست‌فرهنگی باید راهکاری مناسب برای این آفت‌ها ارائه دهد.
شناسایی آسیب‌ها، اولین قدم در پیوست‌فرهنگی
مومن‌نسب با اشاره به وظیفه پیوست‌فرهنگی در پایش و تدبیر برای پالایش آفات فناوری‌های نوین اشاره کرد و اظهار داشت: درصورتی‌که تشخیص دادیم یک فناوری یا محصولات آن برای کشور مفید است، بعد از حذف قسمت آسیب‌رسان آن، برای رفع آفات بخش غیرقابل‌حذف و درواقع مفید تکنولوژی نیاز به پیوست‌فرهنگی داریم و تدوین‌کنندگان پیوست‌فرهنگی باید محصولات تولیدشده از فناوری را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند و پس از رفع مشکلات و معضلات، محصول را در دسترس همگان قرار دهند.
وی به ابعاد موردنظر در پیوست‌فرهنگی که می‌بایست در آن گنجانده شود اشاره کرد و توضیح داد: اولین قدم در تدوین پیوست‌فرهنگی که باید به جد مدنظر قرار بگیرد، شناسایی آسیب‌های محصولات و یافتن راهکاری برای مقابله با آسیب‌ها است.
فناوری با محصول متفاوت است
وی با اشاره به اینکه برخی مسئولین به‌اشتباه تفاوت فناوری و محصول را با یکدیگر تمیز نمی‌دهند، تأکید کرد: اینکه برخی مسئولین می‌گویند «استفاده از انواع فناوری‌های ارتباطی مانند فیس‌بوک، وایبر و واتس‌اپ در دوره کنونی که به عصر ارتباطات موسوم شده، اجتناب‌ناپذیر است» ناشی از آن است که تفاوت محتوا و فناوری را نمی‌دانند و محصولات شرکت‌های صهیونیستی از فناوری اطلاعات را فناوری می‌دانند! مانند کسانی که به مایع ظرف‌شویی می‌گویند ریکا، درصورتی‌که ریکا یکی از انواع برندهای مایع ظرف‌شویی موجود در بازار است.
وی با ذکر مثال دیگری، این‌گونه ادامه داد: فناوری هسته‌ای محصولی به نام انرژی هسته‌ای دارد که کشورهایی مانند آمریکا از آن برای تولید بمب هسته‌ای و کشورهایی مثل ایران از آن برای تولید برق استفاده می‌کنند و درواقع هر کشوری متناسب بر نیازها و باورهای خود از فناوری‌ها محصولات متفاوتی و حتی متضادی ایجاد می‌کند که درنتیجه محصولات می‌توانند نحوه استفاده انسان‌ها از فناوری را مشخص کنند.
این کارشناس فضای‌مجازی با اشاره به اینکه فناوری به‌خودی‌خود بد نیست، تأکید کرد: فناوری نه‌تنها چیز بدی نیست بلکه همگان باید عزم خود را برای دستیابی به فناوری‌های نوین جزم کنند و به فرموده امام، این تلاش یک جهاد است.
هزینه کردن یک‌صدم درآمد برای رفع آسیب‌های فناوری‌های نوین
این کارشناس فضای‌مجازی ادامه داد: برخی به‌اشتباه فکر می‌کنند که پیوست‌فرهنگی یعنی پرداخت حق‌السهم به مجوز دهندگان محصولات؛ مانند کاری که وزارت ارتباطات در ارائه فناوری‌های نوین انجام می‌دهد و ۳۵ درصد سهم به ازای ارائه مجوز خدمات نوین از شرکت‌های ارائه‌دهنده، دریافت می‌کند.
مومن‌نسب با تأکید بر اینکه مردم در استفاده از اپراتورهای مخابراتی باید حق ۳۵ درصدی وزارت ارتباطات را تأمین کنند، توضیح داد: دولت در سال گذشته از محل دریافت حق‌السهم اپراتورهای مخابراتی مبلغی بالغ‌بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان را کسب کرد و موظف بود که این مبلغ را در جهت رفع آسیب‌های فناوری‌های نوین هزینه کند، درصورتی‌که تنها ۴۰ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه تولید سرویس شده است که آن مبلغ هم بجای تقویت بخش خصوصی، صرف راه‌اندازی پروژه‌های شکست‌خورده‌ای مثل ایران دات آی آر شده است.
پیشرفت در وابستگی از طریق واردات پهنای باند به معنای پسرفت است
مومن‌نسب تمرکز بر توسعه ظرفیت زیرساخت‌های کشور را موضوعی مهم و اساسی عنوان کرد و اظهار داشت: مردم انتظار دارند که مبالغی که برای استفاده از امکانات ارتباطی اپراتورهای مخابراتی می‌پردازند در جهت توسعه زیرساخت‌ها و رفع آسیب‌های فناوری‌های نوین هزینه شود درحالی‌که هیچ اقدام قابل‌توجهی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.
وی تنها راه برون‌رفت از آشفتگی‌های کنونی فضای‌مجازی را تولید محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی عنوان و اضافه کرد: ایران متأسفانه هم‌اکنون در تولید اپلیکیشن‌های بومی جایگاه مناسبی ندارد درحالی‌که پیشرفت در حوزه تولید محصولات بومی می‌تواند علاوه بر کاهش حجم واردات، موجب مطرح‌شدن ایران و توسعه حوزه نفوذ کشور عزیزمان در عرصه‌های بین‌المللی شود.
این کارشناس فضای‌مجازی اضافه کرد: در برهه کنونی ایران حجم بالایی واردات حوزه نرم‌افزار و واردات پهنای باند دارد که پیشرفت در واردات به معنای پسرفت است و تا زمانی که کشوری تولید ترافیک و نرم‌افزار نداشته باشد، حرفی برای گفتن در این عرصه نخواهد داشت.
پیوست‌فرهنگی سابقه‌ای جهانی دارد
وی تدوین پیوست‌فرهنگی را موضوعی جهانی عنوان کرد و با اشاره به اینکه پیوست‌فرهنگی تنها مختص به ایران نیست خاطرنشان کرد: کشور امریکا با ارائه سیستم‌عامل اندروید هزاران نرم‌افزار و بازی را که برگرفته از فرهنگ امریکا است وارد کشورها کرد و این نرم‌افزارها به‌عنوان پیوست‌فرهنگی در تمام دنیا اشاعه یافت.
وی افزایش ورود محصولات و اپلیکیشن‌های خارجی را موجب رخنه فرهنگ بیگانه در کشورها عنوان کرد و یادآور شد: اکنون مهم‌ترین ضربات به کودکان و نوجوانان از طریق فناوری‌های نوین وارد می‌شود، به‌طوری‌که افزایش سرعت اینترنت بدون پیوست‌فرهنگی و ارائه محتوای بومی هیچ توجیه قابل قبولی ندارد.
سرانجام نامعلوم ۴ طرح بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات
مومن‌نسب در ادامه یادآور شد: وزارت ارتباطات راه‌اندازی IPTV و IPMedia را که وظیفه ارائه کلیه شبکه‌های دیجیتال و محتواهای چندرسانه‌ای در بستر اینترنت برعهده دارد، کاملاً متوقف کرده است؛ ضمن آنکه شبکه ملی اطلاعات و پیوست‌فرهنگی نیز هنوز به سرانجام نرسیده است و بدون ارائه کلیه این ملزومات، اینترنت ۳G به‌صورت نمایشی راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی اینترنت ۳G تعداد کاربران اینترنت از ۵ میلیون به ۵۰ میلیون کاربر افزایش خواهد یافت، یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ۳G دیدن فیلم و ویدیو با حجم و کیفیت بالا است و این در حالی است که ایران هیچ‌گونه تولید محتوایی در این زمینه ندارد و این افزایش سرعت و پهنای باند در برابر عدم تولید محتوا، به معنای بالا بردن تقاضا در برابر عرضۀ کم است و کاملاً نامعقول و غیرمنطقی است/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *