Posted on

http://blog.ramim.ir/wp-content/2014/06/ramim.ir-7.gif

روح‌الله مومن‌نسب، کارشناس و فعال فضای‌مجازی در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اینکه بر اساس قانون، بازانتشار عکس و مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نقض حریم‌خصوصی محسوب می‌شود یا خیر اظهار داشت: بازانتشار تصاویر افرادی که خود اقدام به انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، نقض حریم‌خصوصی محسوب نمی‌شود.
وی افزود: نقض حریم‌خصوصی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد پروفایل خود را در حالت Private (خصوصی) قرار دهد و کاربری به‌صورت غیرمجاز یعنی از طریق هک و یا هرگونه عمل دیگری به محتوای پنهان دسترسی پیدا کرده و اقدام به انتشار آن‌ها کند، اما این موضوع برای کاربرانی که تصاویر خود را به‌صورت عمومی منتشر کرده‌اند، موضوعیت ندارد.
کارشناس و فعال فضای‌مجازی با تأکید بر اینکه در انتشار تصاویر، وسعت انتشار مدنظر نیست تأکید کرد: زمانی که کاربری عکس‌های خصوصی خود را در شبکه‌اجتماعی مانند اینستاگرام منتشر می‌کند، باید انتظار اینکه این تصاویر در سطح گسترده‌تری توزیع شود را داشته باشد، چراکه افرادی که به موضوع حریم‌خصوصی اهمیت بدهند، اقدام به انتشار تصاویر خود در بستر اینترنت نمی‌کنند زیرا اساساً اینترنت و به‌خصوص فضای شبکه‌های اجتماعی جای مناسبی برای نگهداری تصاویر و مطالب خصوصی نیست.
مومن‌نسب با تأکید بر اینکه برخی موارد نقض حریم‌خصوصی در قانون جرائم رایانه‌ای نیز آمده است، اظهار داشت: قانون جرائم رایانه‌ای اگرچه در بسیاری موارد پاسخگو است اما در برخی موارد دارای نقایصی است؛ که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی انتظار می‌رود این قانون با اصلاح و تغییراتی به جامعیت برسد.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. کنترل و مهار جرائم رایانه‌ای، تمرکز فرایندها، تمرکز در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص پیشگیری و مقابله با جرائم فناوری اطلاعات از اهداف مهم قوانین و جرائم رایانه‌ای است.
چندی پیش رئیس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی برای اصلاح قانون جرائم رایانه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: قانون جرائم رایانه‌ای به دلیل ورود فناوری‌های جدید نیازمند اصلاح و اضافه شدن بندهایی به این مصوبه است تا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم‌گیری‌های بهتری را در این زمینه انجام دهد/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *