Posted on

روح الله مومن نسب به مناسبت سالروز حماسه ۹ دی در گفتگو با نگارانه اظهار داشت: ماجرای فتنه ۸۸ همزمان با تولد وب در ایران شکل گرفت، وب تعاملی؛ تازه درشبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر رشد پیدا کرده بودند لذا نمونه های داخلی هم داشتند مثل کلوپ و وبلاگ نویسی که ایرانی ها در وبلاگ نویسی هم رتبه اول دنیا را داشتند و به هر حال دو بخش چت و چت روم و پیام رسانها و چنجرهایی مثل یاهو و جی تا و امثال اینها در ایران رونق زیادی داشت که در آن ایام تعداد کاربرهای اینترنت بر اساس آمار ۲میلیون نفر بود که درزمان فتنه دشمن توانست از طریق شبکه های اجتماعی مثل همین نرم افزارها سوء استفاده کند و جوانان ایرانی را تحریک به حضور در خیابان ها کند به شکلی که وزیر امور خارجه امریکا  آن زمان خانم کلینتون بود گفت:ما جلوی تعمیرات توییتر را گرفتیم که اختشاشات ایران ضربه نخورد و این اختشاشات ادامه پیدا کند و رئیس توییتر در کشور عراق در بغداد می آید و از آنجا از نزدیک وضعیت اختشاشات ایران را مدیریت میکند که توییتر یکی از خطرناک ترین شبکه های موجود در اینترنت است که توانایی تخریب واقعیت ها و جهت گیری در افکار عمومی بخصوص نخبگان را دارد.

فیس بوک و تویتر در کودتای سال۸۸ نقش داشتند

وی ادامه داد:  در واقع معاون سازمان سیاه در آن زمان مصاحبه کرد و گفت ما به جاسوس های خود در ایران گفتیم به خانه هایشان برگردند چون اعضای فیس بوک و تویتر به اندازه دهها جاسوس برای ما اطلاعات جمع میکردند و نهایتا حضرت آقا هم ۳ بار در سخنرانی هاشون از نقش فیس بوک و تویتر در کودتای سال۸۸ یاد کردند و گفتند اینها می خواستند از طریق این شبکه ها در کشور ما کودتا کنند.

شبکه های اجتماعی مستقیما در اختشاشات سال ۸۸ نقش داشتند

مومن نسب تاکید کرد:  یک پیام در این شبکه ها به سرعت برق و باد جابه جا می شود و آنها به دروغ اگر جوانی در تصادف کشته شده بود می گفتند درخیابان فلان توسط نیروهای اطلاعاتی کشته شده و به سرعت پخش میشد یا شبکه یوکیو که یک شبکه اجتماعی ویدئو محور است، فیلم ندا آقا سلطان در این شبکه در کمتر از یک هفته یک میلیارد باز بازدید شد و این نشان میدهد که این شبکه ها مستقیما در اختشاشات ایران نقش داشتند و متاسفانه بخشی از کشور را دچار مشکلات جدی کنند و به حیثیت کشور ما صدمه بزنند و نهایتا با سوء استفاده از این ماجرا آمریکا دامنه تحریم وار در سال ۸۹ به شکلی افزایش داد که به قول اوباما ایران را به تحریم فلج کننده دچار کردند یعنی تحریمی که در تاریخ بشریت نمونه اش سابقه نداشت.

وی افزود: این آسیبی بود که در سال ۸۸ از ناحیه توجه نکردن به ظرفیت اینترنت و شبکه های اجتماعی خوردیم. اگر ما شبکه اجتماعی داخلی خودمان را تقویت کرده بودیم و افکار عمومی آن را به دست دشمن نداده بودیم این ماجرا پیش نمی آمد.

سرعت اینترنت ایران در سال ۸۹ دو برابر افزایش یافت

مومن نسب تصریح کرد: البته بعد از سال ۸۸ اینترنت توسط آمریکایی ها تقویت شد در اسفند سال ۸۹ وقتی اینترنت ایران را میخواستند تحریم کنند کنگره امریکا طرح تحریم اینترنت ایران را در دستور کار گذاشت. اوباما رئیس جمهور وقت امریکا برای مخالفت با این طرح به کنگره امریکا میرود و ۱۵ دقیقه برای کنگره سخنرانی میکند و میگوید که ما با بودجه جنگ نرم علیه ایران سرعت اینترنت را در ایران افزایش دادیم. گوشی های اندروید و شبکه های اجتماعی را با این بودجه را وارد ایران کردیم، بعد از صحبت ایشون طرح تحریم اینترنت ایران به صورت دائم از دستور کار کنگره امریکا خارج شد و بودجه جنگ نرم علیه ایران ده برابر افزایش پیدا کرد. امریکایی ها بعد از سال ۸۸ یک چیزهایی را تحریم کردند مثلا سایت های علمی ، سرنگ پلاستیکی، داروی بیهوشی، سایت هایی برنامه نویس مثل گوگل ، کتابخانه های دنیا را برای ایرانی ها بستند. شرکت های زیادی تحریم شدند ولی در آن زمان اینترنت ما در سال۸۹ سرعتش دو برابر افزایش پیدا کرد. امروز کار به جایی رسیده که تعداد کاربرهای اینترنت در ایران از ۲ میلیون نفر به ۶۲ میلیون نفر رسید و گوشی های موبایل در اوج تحریم ها نه تنها در کشور ما کمیاب نشد بلکه به شدت توسعه پیدا کرد.

آمریکائی ها از طریق فضای مجازی مستقیما فتنه ۸۸ را ایجاد کردند

وی گفت: سال ۸۸ گوشی هایی که دست مردم بود گوشی های معمولی بود ولی سال ۸۹ اولین گوشی های هوشمند،گوشی های اندرویدی و گوشی های آیفونی وارد ایران شد و به سرعت توسعه پیدا کرد. یک فروردین سال۱۳۹۱ اوباما حتی مشوق هایی را در پیام نوروزی اش اعلام می کند که ما مشوق های زیادی داریم برای شرکت های امریکائی و شرکت های حوزه فضای مجازی اینترنت امریکائی که سرویس بیشتری به ایرانی ها بدهند که شبکه های اجتماعی امریکائی مثل فیس بوک و تویتر،هر چقدر در این شبکه ها ایرانی های بیشتری را بتوانند عضو خودشان کنند،دولت امریکا هم از نظر مالی مشوق های بیشتری براشون دارد و بهشون بودجه و اعتبار میدهد و تقویت شون میکند. این اتفاق متاسفانه می افتد  و همه این انفاقات نشان میدهد که امریکائی ها از طریق فضای مجازی مستقیما فتنه ۸۸ را هم ایجاد کردند و هم دامنه اش را توسعه دادند و کار را به جایی رساندند که کشور ما دچار مشکل شود و آن مسائل در فتنه ۸۸رخ دهد.

راس فتنه ۸۸ شبکه های اجتماعی و اینترنت بوده است

مومن نسب تاکید کرد:  الان در سال ۹۵ زمینه اش خیلی بیشتر فراهم شده یعنی تعداد کاربرهای اینترنت و تعداد شبکه های اجتماعی بیشتر شده، آن زمان شبکه های اجتماعی که وجود داشت فیس بوک و تویتر بود که این دو تا هم فیلتر بودند و از طریق کامپیوتر دسترسی وجود داشت و سرعت اینترنت هم کمتر بود ولی الان شبکه های اجتماعی روی موبایل آمدند و فیلتر نیستند و تعداد کاربرهاشون بیش از ۶۵ برابر آن زمان است و با سرعت اینترنت که روی موبایل به ۱۶ مگ رسیده یعنی خیلی تفاوت دارد. یعنی با یک کلیک راحت می شود آن اتفاقاتی که قبلا ممکن بود برای دانلود یک فیلم مثلا افراد مجبور بودند ۲۰ دقیقه زمان مصرف کنند،الان در چند ثانیه فیلم دانلود شود آن هم نه پشت کامپیوتر بلکه روی گوشی و کف خیابون و این در نتیجه تاثیرات بیشتری هم دارد که نمونه تاثیراتش را سال گذشته در انتخابات سال ۹۴ با چند تا کلیپ و روش های کنترل افکار و مهندسی افکار عمومی در شبکه تلگرام موفق شدند نتایج انتخابات را در ایران جابه جا کنند و البته تاثیرات فضای مجازی توسط امریکا هم تاثیرات زیادی بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  تاثیرات شبکه اجتماعی بر اساس اسناد و مدارکی که وجود دارد یقینا در فتنه ۸۸ بیش از حتی فرار از فتنه بوده و میشود گفت راس فتنه ۸۸ در واقع شبکه های اجتماعی و اینترنت بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *