Posted on

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی به مناسبت روز کودک در گفتگو با خبرنگار نگارانه اظهار داشت:  در فضای مجازی توسط آماری که منتشر شده ۱۹ میلیون کاربر زیر ۱۸ سال داریم که بر اساس استانداردهای بین المللی کاربر زیر ۱۸ سال را کودک در نظر می گیرند و باید در معرض آسیب و خطر قرار نداشته باشد.

وی افزود: باید بر اساس قوانین بین المللی، جوامع زمینه آسیب به کودکان را از بین ببرند یعنی کودک اگر در معرض آسیب باشد این جرم محسوب می شود.

مومن نسب در ادامه تصریح کرد:در کشور ما بدون ما هیچ ملاحضه ای بیش از ۱۹ میلیون نفر کاربر را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند مثلا در کشوری مثل آمریکا اینترنت بر اساس قوانین ، اینترنت متناسب با سن، موقعیت و جنسیت افراد متفاوت است مثلا اینترنت یک خانم با اینترنت یک آقا تفاوت دارد، اینترنت بچه ۱۶ ساله با اینترنت آدم ۶۰ ساله تفاوت دارد، اینترنت کودکان با اینترنت والدین تفاوت دارد؛حتی ایالت های مختلف آمریکا اینترنت هایشان با هم تفاوت دارد، سرعت اینترنت در هر ایالتی متفاوت است این به معناست که همه به صورت مساوی نباید در معرض پیام های اینترنتی قرار بگیرند، این موضوع در تمام دنیا در نظر گرفته شده است.

این کارشناس فضای مجاز خاطر نشان کرد: در کشوری مثل آمریکا افراد زیر ۱۲ سال به هیچ عنوان هیچ مدل گوشی موبایلی نباید داشته باشند از ۱۳ تا ۱۶ سال گوشی موبایل معمولی (دکمه ای)  و با محدودیت یعنی طرف با تعداد خاصی می توانند تماس بگیرند یا تعدا خاصی می توانند با آن تماس بگیرند.

وی افزود: از ۱۶ تا ۱۸ سال تبلت و گوشی های دانش آموزی دارند که آنها  هم با محدودیت هایی روبرو هستند اینترنت آنها محدود و هر برنامه ای رویش نصب نمی شود، محدودیت زمانی و … دارد.

مومن نسب تاکید کرد: منتها در کشور ما این تدابیر دیده نشده، یعنی سلسله مراتب نیست، تا سال ۲۰۰۰ یک قرارداد بین ۳۰ تا کشور اتحادیه اروپا امضا شد که به عنوان قرارداد اینترنت بهتر است وزیر آموزش و پرورش ۳۰ کشور اروپایی در واقع دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند دانش آموزان تا چه حد به اینترنت دسترسی داشته باشند.

وی افزود: جالب است که  این قراردادها با اینکه توسط اروپایی ها تنظیم شده کشورهای غیر اروپایی مثل روسیه هم درخواست پیوستن به این قرارداد را داشتند و درخواست شان هم پذیرفته شده و بعضی از کشور ها هم مثل بلژیک وهلند سختگیری هایی فراتر از قرارداد برای دانش آموزانشان قراردادند.

تصویب۲۱۷ قانون در آمریکا برای صیانت از شهروندان در فضای مجازی

این کارشناس در ادامه افزود: در کشور آمریکا هم ۲۱۷ قانون برای صیانت از افراد جامعه از خطرات و آسیب های فضای مجازی تدوین شده که جزء به جزء فضای مجازی را قانونی پیاده می کند مثلا قانونی که در سال ۱۹۹۸ در آمریکا تصویب شده بر اساس این قانون اگر خانواده ای اجازه دهد فرزند زیر ۱۶ سالش وارد شبکه های اجتماعی شود دادگاه ، این بچه را از خانواده اش می گیرد و سرپرستی اش را به پرورشگاه می دهد و می گوید این خانواده صلاحیت بزرگ کردن این بچه را ندارد یا به ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی یعنی اینترنت فروش ها و سایت ها هم مقررات گذاشتند که اگر اینها اجازه دهند افراد زیر ۱۶ سال وارد اینستاگرام شوند و اینستاگرام هیچ عکس العملی نشان ندهد آن هم باید جریمه شود و با آن برخورد جدی می شود ولی در کشور ما چنین قوانینی وجود ندارد.

باید قانون و مقررات متناسب برای نجات کودان آنلاین تصویب شود

مومن نسب به ۵ گروه مسئولیت پذیر در کشور اشاره کرد که باید حوزه فضای مجازی و بالخصوص در رابطه با نجات کودکان آنلاین و تدبیر برای کودکان آنلاین تلاش کنند و خاطر نشان کرد: گروه اول: حکومت، دولت، قانونگذار و مقررات گذار است یعنی شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی کشور، وزارت ارتباطات و مجلس شورای اسلامی و شورای تصویب قانونگذاری و مقررات گذاری مثل کمیسیون تدوین مقررات: اینها باید قانون و مقررات متناسب برای نجات کودان آنلاین تصویب نمایند.

گروه دوم:اپراتورها، سرویس دهنده ها و پایگاه های اینترنتی شبکه های اجتماعی باید لزوما در برابر محتوا و دسترسی هایی که به افراد به ویژه کودکان می دهند پاسخگو باشند تا کودکان را در معرض آسیب قرار ندهند  زیرا این جرم است و باید پاسخگو باشند.

گروه سوم:مدرسه یعنی آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ، کانون های فرهنگی ؛ اینها باید شروع کنند و سواد فضای مجازی را ترویج دهند یعنی سطح سواد فضای مجازی مردم را ارتقا دهند.

گروه چهارم:شامل پدر، مادر، خواهر ، برادر و بقیه ارکان خانواده باید شخصا مسئولیت هایشان در برابر کودکان معلوم شود به آنها آموزش داده شود و نهایتا بر حسن انجام مسئولیت هایشان نظارت شود.

مومن نسب در ادامه تصریح کرد:چطور خانواده ای وقتی فرزند خود را در وسط خیابان رها می کنند سازمان بهزیستی این بچه را می گیرند و می گوید این خانواده صلاحیت بزرگ کردن این فرزند را ندارند و اگر بد والدین باشند یعنی بچه های خودشان را کتک بزنند یا به آنها آسیب برسانند ، قوه قضاییه و سازمان بهزیستی از این بچه دفاع می کنند.

اطلاعات کودکان در فضای مجازی بیشتر از والدین است

وی افزود:در فضای مجازی هم باید حقوق والدین نسبت به کودمان مشخص شود و والدین باید به اشتباهات کودکان در این فضا عکس العمل نشان دهند و در حال حاضر برعکس شده و کودکان فضای مجازی والدین را کنترل می کنند و اطلاعات کودکان در فضای مجازی بیشتر از والدین است .

گروه پنجم: خود کودک است:در رابطه با خود کودکان قانون گذاری کنیم و اینترنت متناسب با کودکان در اختیار کودکان قرار دهیم.

کودک هم از ۱۶ تا ۱۸ سال می تواند از اینترنت استفاده کند و از ۱۳ تا ۱۶ سال گوشی دانش آموزی متناسب با سن شان طراحی شود .

اینترنت مخصوص رده های سنی/ سیم کارت نجات بخش یا نابودگر!؟

این کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت:در کشورهای اروپایی یک نوع اینترنت برای این رده سنی به صورت ساعت مچی طراحی شده که هر وقت کودک احساس خطر کرد با فشار دادن این ساعت والدین متوجه خطر می شوند تا سریع فرزند خود را نجات می دهند لذا ما هم می توانیم برای کودکان زیر ۱۳ سال چنین امکانی را فراهم کنیم که امکان تولیدش الان در کشور توسط شرکت جی ال ایکس وجود دارد.

وی ادامه داد: برای بچه های ۱۳ تا ۱۶ سال گوشی های محدود طراحی کنیم یعنی فقط با ده نفر بتوانند تماس بگیرند و ده نفر بتوانند با آن تماس بگیرند  برای کودکان ۱۶ تا ۱۸ سال گوشی های دانش آموزی طراحی کنیم ولی الان سیم کارت های دانش آموزی که به دانش آموزان در کشور می دهند یک سیم کارتی که اپلیکیشن هایی مثل تلگرام و اینستاگرام را دارد این یعنی دانش آموزان به همه ی اطلاعات فضای مجازی دسترسی دارند و این غلط است و با این کار ما بچه را در معرض خطرات اینترنت قرار می دهیم لذا این سیم کارت ها برنامه ها و طراحی برای نابود کردن کودکان است نه صیانت از کودکان آنلاین.

تصویب قانون برای ۱۹ میلیون کاربر جوان ایرانی

وی در پایان به تدابیری برای نجات ۱۹ میلیون نفر از کودکان کشور که در اینترنت فعال هستند اشاره کرد و تاکید کرد: با این تدابیر باید اقداماتی مثبت انجام دهیم

۱-این افرادی که هنوز آلوده به اینترنت و فضای مجازی نشده اند را حفظ کنیم یعنی به خانواده ها اطلاع رسانی کنیم که خانواده ها برای این افراد تبلت و گوشی تهیه نکنند و تا سن ۱۸ سالگی اینها را حفظ کنیم.

۲- نجات آنهایی که آلوده به این فضا شده اند در این گروه دوم با برنامه ریزی، تدوین مراکز ترک فضای مجازی ، سایت های جایگزین محور؛ باید برای نجات آنها تدبیر کنیم .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *