Posted on

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در خصوص عبرتهای عاشورا و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار نگارانه اظهار داشت: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی تمام زمین ها و زمانهای عاشورا، کربلاست.الان زمین و زمان زیست انسانها فضای مجازی شده و فضای مجازی به نوعی محیط زیست بشر است، طبق فرمایش مقام معظم رهبری امروز فضای مجازی چند برابر فضای حقیقی بزرگتر شده است.بنابراین می توان از درس های عاشورا عبرت گرفت.

امروز دشمن در فضای مجازی روی زن ها طمع کرده است

وی ادامه داد: از جمله درس های عاشورا این است که در قیام عاشورا اول دشمن زن های کوفی را به خودشان مشغول کرد و کار به جایی رسید که زن ها در قیام عاشورا مردهای خودشان را پخش می کنند و به آنها اجازه جهاد نمی دهند و این باعث می شود پشت امام حسین (ع) به شدت خالی شود و الان در فضای مجازی نیز دشمن روی زن ها طمع کرده و خانم ها بیشتر از دیگر افراد جامع تحت تاثیر قرار داده است و از این طریق نیز بچه ها و مردها را هم به نوعی تحت تاثیر قرار داده است.

فضای مجازی فرد محوری را در خانواده ها رواج داده است

مومن نسب افزود: فرد محوری باعث شده خانم ها در جمع  شرکت کنند ولی هرکس سرش در موبایل خودش است و این نشان می دهد به نوعی دشمن توانسته فردمحوری وارد خانواده ها کند یا خانمی بیشتر به خودش و ظواهر شخصی خودش می رسد و کمتر به همسر و فرزندان خود رسیدگی می کند ، در دوران هشت سال دفاع مقدس خانم ها پشت جبهه کار می کردند و همسران خود را به جنگ و مقابله با دشمن می فرستادند .

۸۲ درصد کاربران شبکه های اجتماعی ایرانی ها هستند

وی عنوان کرد: ابن زیاد وقتی وارد کوفه می شود با لباس امام وارد کوفه می شود با لباس دین وارد کوفه می شود الان نیز در فضای مجازی نیز به همین شکل است مثلا شما می بینید خیلی ها از این شبکه های اجتماعی برای ترویج دین استفاده می شوند در صورتی که این شبکه ها اساسا توسط دشمنان طراحی شده است و جالب این است دشمن به ما خدمات می دهد و ما خدمات دشمن را تبدیل به دین می کنیم و به حدی به اینترنت پورتال ملحق شده ایم که مذهب و تبلیغات دینی مستقیما مورد اشاره قرار گرفته است در نتیجه دشمن هم با همین مفهوم وارد زندگی ها شده و آرام آرام متوجه شدیم چیزی برعکس آن اتفاق افتاده است.

مومن نسب تاکید کرد: لذا وقتی ابن زیاد با لباس دین وامام وارد کوفه می شود افراد و طرفداران امام دورش جمع می شوند و فکر می کنند امام حسین وارد کوفه شده است و ابن زیاد به سرعت می تواند طرفدارن امام حسین را شناسایی کند مستقیم از آنجا وارد مسجد کوفه می شود و در مسجد کوفه با لباس امام خطبه ای می خواند و در آنجا می گوید لشگری از شام (یعنی غرب زمان) به سمت شما در حال حرکت است اگر با ما یعنی یزید بیعت کنید با شما کاری ندارد ولی اگر بیعت نکنید همه ی شما را نابود می کند . در صورتی که در واقعه کربلا هیچ لشگری از شام نمی آید و همه کسانی که در کربلا سر امام حسین را بر سر نیزه کردند کوفیان بودند یعنی کسانی که خودشان امام را دعوت کرده بودند و فرماندهی آن لشگر هم دست شامیان نبود فرمانده لشگر ابن سعد کوفی بود وشمر و همه کسانی که آنجا بودند کوفی بودند و به جرات می توان گفت در عرصه ی کربلا یک غیر کوفی شرکت نداشت.

وی بیان کرد: الان به ما می گویند در شبکه های اجتماعی عضو و فعالیت کنید و علیه دشمن مبارزه کنید، چشم مان را که باز می کنیم می بینیم ایرانی دارد با ایرانی می جنگد یعنی با یک برنامه ما را به میدان می کشند و با شبکه های اجتماعی فکر، باورها ، فرهنگ و اعتقادات ملت ایران را با خودشان می برند  لذا وقتی وارد شبکه های اجتماعی می شوید متوجه می شوید بیشتر اعضای این شبکه ها ایرانی هستند و از شرقی ها و غربی ها کسی آنجا نیست ۸۲ درصد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران زندگی می کنند و ۱۸ درصد دیگر هم احتمالا ایرانی های مقیم کشورهای دیگر هستند و خیلی ها فکر می کنند وقتی در تلگرام فعالیت می کنند یک شبکه جهانی است درصورتی که این طور نیست و تصور می کنند با دشمن مبارزه می کنند یعنی با همین بهانه اینجا نیز دشمن ما را مشغول می کند.

با مغزی پر از فکر حرام نمی توان در جبهه حق جهاد کرد

مومن نسب در ادامه به خوراک فکری اشاره کرد و گفت: شکم ها را پر از لقمه های حرام کردند و مردم را به شهوت مشغول کردند و… این اتفاقات به کرات در شبکه های اجتماعی دیده می شود یعنی پول در آوردن از روش های نامشروع، خواندن مطالب نامشروع و … نشان می دهد که در فضای مجازی شکمی که پر از نان حرام باشد، مغزی که پر از فکر حرام باشد نمی شود با آن جهاد کرد.

افراد جامعه  صدای حق را در فضای مجازی نمی شنوند

وی در به نشنیدن صدای حق توسط  افراد جامعه تاکید کرد و عنوان کرد: یعنی امام حسین فریاد می کشیدند مسلم فریاد می کشید تمام توانشان را گذاشتند که مردم صدای حق را بشنوند منتهی دشمن اینقدر عرصه را شلوغ کرده بود که  کسی صدای حق را نمی شنید با اینکه هم می دیدند و هم می شنیدند، الان نیز در شبکه های اجتماعی حرف حق زیاد است مثلا گروه ها و کانال های زیادی هستند که در شبکه های اجتماعی حرف حق و دین را ترویج می دهند و ممکن است ما هم افراد دنبال کننده این کانال ها باشیم ولی خوب که  نگاه می کنیم جذابیت برای ما ندارد و ما بیشتر وقت مان را در کانال های زرد یا مبتذل می گذرانیم و بیشتر از این کانال ها ایده و الگو می گیریم تا کانال های مذهبی.

امر به معروف و نهی از منکر در شبکه های اجتماعی حرام است!

مومن نسب امربه معروف و نهی از منکرمهمترین هدف قیام امام حسین دانست و خاطر نشان کرد: قیام امام حسین (ع) برای امر به معروف ونهی از منکر بود در صورتی که در شبکه های اجتماعی که ما الان استفاده می کنیم امر به معروف و نهی از منکر حرام است یعنی شما در تلگرام به کسی نکته ای اخلاقی، دینی و … را تذکر دهید شما را بلاک یا ریپورد می کنند در نتیجه شما محدود و مسدود می شوید یعنی در این شبکه ها امر به معروف و نهی از منکر کردن ممنوع است .

امروز سکولاریسم به معنای واقعی کلمه در شبکه های اجتماعی وجود دارد

وی به سکولاریسم در جامعه اشاره کرد و گفت:سکولاریسم به دو معناست یعنی به من چه و به تو چه؟ یعنی اگر کسی به شما تذکر داد می گویید به تو چه؟ و اگر به کسی تذکر نمی دهید می گویید به من چه؟ لذا این دو کلمه سکولاریسم را تشکیل می دهد و الان شما می بینید در شبکه های اجتماعی سکولاریسم به معنای واقعی کلمه وجود دارد یعنی شما مجبورید با این شرایط خودتان را وفق دهید مثلا وارد یک کانال مذهبی می شوید کنار شما دهها کانال مبتذل و غیر اخلاقی وجود دارد شما در کنار این همه فساد اخلاقی یک کانال مذهبی برقرار می کنید بعد دنبال کننده کانال های غیر اخلاقی یک میلیون الی دو میلیون نفر است در حالی که کانال شما هزار الی ده هزار نفر عضو دارد و از همه اینها بدتر این است که شما و آن کانال غیر اخلاقی مسالمت آمیز دارید در کنار هم زندگی می کنید و هیچ کدام به آن یکی کاری ندارد یعنی شما (کانال مذهبی) نمی روید به کانال غیر اخلاقی تذکر دهید یا امکان تذکر دادن به کانال غیر اخلاقی وجود ندارد یا به محض تذکر بلاک یا ریپورد می شوید در نتیجه به مرور زمان تصمیم می گیرید بی تفاوت باشید.

سکولاریسم شدن افراد در فضای مجازی؛ فردگرایی، لذت گرایی و سودگرایی به همراه دارد

مومن نسب در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی سکولاریسم شدید فردمحور، لذت گرا و سودگرا می شوید ، فردگرا، لذت گرا و سودگرا جامعه را به سمتی می برد که فرد در انتخابش در عرصه های خطر دچار اشتباه می شود ؛ فردمحوری یعنی فرد خودش مهم می شود و وقتی خودش مهم شد خطر نمی کند یعنی عبادت شما هم باید با آسایش همراه باشد اگر عبادت سخت باشد از آن می گذرید مثلا سفر که می روید نماز صبح را قضا می کنید یا خانم برای اینکه  برای فرزند خودش وقت بگذارد یک تبلت  برای فرزندش می گیرد و بچه را مشغول می کند یعنی اصلا به خودش سختی نمی دهد، سودگرا یعنی هرجا اکثریت هستند ما هم باید آنجا بریم یعنی به شما می گویند چرا در تلگرام هستید می گوید همه در تلگرام هستند ، یا به شما می گویند چرا مبل هاتون را عوض می کنید می گویید چون همه عوض می کنند و …  در نتیجه شما به این چهار ویژگی سکولاریسم، فردگرایی، لذتگرایی و سودگرایی در عرصه ی کربلا به سمت یزید می روید یا به سمت کربلا می روید؟ خودتان قضاوت کنید.

اگر افراد به دنبال سکولاریسم باشند ؛یزید هم مشروب می خورد و هم نماز می خواند.

اگر فردمحور باشیم و خودمان مهم باشیم به سمت امام حسین نمی رویم چون آخرش شهادت است.

اگر لذت گرا باشیم انواع عشق و حال در سمت یزید وجود دارد یعنی عده ای نماز نمی خوانند و عده ای مشروب می خورند.

اگر سودگرا باشیم که  اکثریت سمت یزید هستند به سمت امام حسین.

در نتیجه جامعه سمت و سویش به سمت دشمن است .

نگاه مثبت به دشمن ، امید به خیر دشمن در سپاه عاشورا نقش داشت

وی در پایان گفت:در این شرایط روی مثبت به دشمن پیدا می کنیم و به مرور زمان در عرصه کربلا هم می رویم. برخی می گفتند ما که شیعه امام هستیم ما را به یزید چه؟ در نتیجه نگاه مثبت به دشمن ، امید به خیر دشمن در سپاه عاشورا نقش داشت و خیلی از افراد به خاطر امید به خیر دشمن بود با امام حسین همراهی نکردند و واقعه عاشورا را نپذیرفتند  و فضای مجازی فضایی است که همه جور تفکری در آن جریان دارد منتها زیرساخت های فضای مجازی به اصلی ترین محورهای توسعه پیام در فضای مجازی چون توسط دشمن طراحی شده طبیعتا پیام های آنها پیام ضد اخلاق و فرهنک عاشورا تبلیغ می کند یعنی می بینید پیام من و شما هست ولی مطلب من و شما دیده نمی شود و مطلبی که دیده نشود وجود ندارد ولی پیام آنها هست و پیامشان به شدت دیده می شود لذا می بینید پیام ضد فرهنگ عاشورا میلیون ها بار بازدید و share می شود ولی میلیون ها مطلب مربوط به عاشورا حتی هزار بار هم share و بازدید نمی شود یا ۲۰ میلیون نفر به پیاده روی کربلا می روند ولی در زمان پیاده روی کربلا عکسی از مسیر پیاده روی و از شور و شوق حضور مردم در فضای مجازی منتشر نمی شود . چرا؟ زیرا مدیریت این شبکه ها در محیطی غیر از ایران است و در جایی غیر از ایران مدیریت و پیام رسانی انجام می شود لذا تصاویر پیاده روی نشر و منتشر نمی شود ولی ممکن در مسیر پیاده روی کربلا زائران تصاویر غیر اخلاقی در مسیر کربلا را ببینند و قضاوت کنند لذا دشمن بسیار روی این مهم برنامه ریزی کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *