Posted on

چند روزی است که اینستاگرام مشغول به مسدود کردن حساب‌های کاربری فرماندهان سپاه پاسداران و مسئولین کشورمان است. این شبکه اجتماعی صهیونیستی در آغاز اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی، صفحه اطلاع‌رسانی سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده از دسترس کاربران خارج کرد؛ در ادامه نیز صفحات سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح، سردار کمالی رئیس سرمایه نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام و المسلیمن رئیسی رئیس قوه قضائیه، مهندس ضرغامی و دکتر قالیباف نیز توسط اینستاگرام مسدود شدند.

در پی این اقدام غیرحرفه‌ای از سوی مدیران اینستاگرام تحلیل‌های بسیاری در وصف انگیزه‌ها و نتایج این اقدام از سوی کارشناسان فضای مجازی منتشر شد. پایگاه صهیون‌پژوهی خیبر نیز به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با اهداف دشمنان جمهوری اسلامی از مسدودسازی صفحات مسئولان و فرماندهان نظامی کشورمان با استاد «روح‌الله مؤمن نسب» یکی از پژوهشگران عالی در حوزه‌های دشمن‌شناسی و آسیب‌شناسی در حیطه فضای مجازی ترتیب داده است. در ادامه متن این مصاحبه تقدیم می‌گردد.

به نظر شما به جهت کارشناسی و با توجه به وضعیت فعلی منطقه و دیدگاه جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران هدف مدیران اینستاگرام از مسدود کردن صفحات اینستاگرام سردارن انقلابی و مسئولین جمهوری اسلامی ایران چیست؟ با انجام چنین اقدامی به اهداف خود خواهند رسید؟

دکتر مؤمن نسب: از ابتدا مشخص بود که دشمنان مردم ایران فضا را برای تبلیغ و ترویج انقلاب اسلامی فراهم نمی‌کنند. از طرف دیگر، قطعاً دشمن از این نکته مطلع بود که ما در حال استفاده از ابزار رسانه‌ای آن‌ها به نفع جریان انقلاب اسلامی و به ضرر دشمنان هستیم. لذا به نظر می‌رسد فضای اینستاگرام محیا شد تا نیروهای انقلابی به نوعی جذب این بدافزار بشوند. حضور نیروهای انقلابی و صفحات منسوب به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سرداران سپاه در اینستاگرام موجب می‌شود تا این شبکه اجتماعی در ایران حاشیه‌ای امن پیدا کند و احتمال فیلتر آن ضعیف شود.

همچنین از طرف دیگر مردم و سایر نیروهای انقلابی نیز برای دنبال‌کردن صفحات یاد شده، مجبور هستند به دنیای اینستاگرام وارد شوند. در این میان صفحات برخی از مسئولان بیش از یک میلیون دنبال‌کننده داشت و این تعداد زیاد از مردم قطعاً به قصد اطلاع از اخبار پیرامون این مسئول در صفحه ایشان حضور داشتند. اینستاگرام اخیراً صفحات مسئولان و نظامیان کشورمان را مسدود کرد اما حساب‌های دنبال‌کننده‌های آنان حذف نشدند و همچنان در این شبکه اجتماعی فعال هستند. این یعنی مرکز فرماندهی را از بین بردند تا پراکندگی میان نیروهای جریان انقلاب در فضای اینستاگرام بیشتر شود.

اجرای سیاست قورباغه پخته

در نتیجه، به نظر می‌رسد هدف اصلی مدیران اینستاگرام تحمل صفحات مسئولان و نیروهای انقلاب نبوده است؛ بلکه این صبر حالتی استراتژیک داشته تا دشمن از آن به موقع استفاده کند. به عبارت دیگر، استراتژی دشمن این بود که از طریق سیاست قورباغه پخته، نیروهای انقلابی را به زمینی وارد کنند که مدیریت آن در دست دشمنان انقلاب اسلامی است.

درحال حاضر چنانچه نیروهای انقلابی زمین دشمن را ترک نکنند و حساب‌های اینستاگرام خود را مسدود نسازند، می‌توان گفت دشمن تا حد زیادی به هدف خود رسیده است. یعنی مدیران این شبکه اجتماعی در مرحله نخست از حساب‌های فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای مسلح و مسئولان کشور به عنوان طعمه استفاده کردند تا تعداد زیادی کاربر به اینستاگرام اضافه شوند. در مرحله دوم نیز اصل حساب‌های مسئولان و فرماندهان نظامی کشور را مسدود کردند؛ اما نسبت به دنبال‌کنندگان این حساب‌ها واکنشی نشان نداند و آن‌ها را در فضای اینستاگرام حفظ کردند.

لذا اگر ما بحث تحریم اینستاگرام را جدی نگیریم و به سرعت نسبت به همه‌گیر شدن آن واکنش نشان ندهیم، دشمن تا حد بسیار زیادی به هدف خود رسیده است و می‌تواند برای حرکت بعدی خود برنامه‌ریزی کرده و آماده شود. گام سوم نیز این است که مدیران اینستاگرام و دشمنان مردم در تلاش هستند تا بدنه نیروهای انقلابی و مردم کشورمان را وارد جبهه دشمن کنند که این خطرناک‌ترین بخش از فاز عملیاتی دشمن است.

این اقدام تا چه اندازه‌ای حساب شده و دقیق است؟ آیا می‌توان از آن به عنوان ترفند پس از شکست صهیونیسم جهانی در جریانات مربوط به سپاه پاسداران یاد کرد؟

دکتر مؤمن نسب: اگر واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم، به نظر می‌رسد این حرکت تنها بخشی از یک سناریوی بزرگ است؛ چراکه همزمان با اقدام اینستاگرام، سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اَپ و توئیتر که همگی آمریکایی – صهیونیستی هستند اقدامی را برای مسدود کردن حساب‌های کاربری نیروهای سپاه پاسداران و انقلابی انجام ندادند.

به نظر من، دشمنان با توجه به یک سناریو در حال حرکت هستند و گام به گام اهداف خود را پیگیری و عملیاتی می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که در آینده، حساب‌های نیروهای انقلابی که قدرت تأثیرگذاری به ضرر دشمن را دارند خنثی و یا مسدود شوند؛ اما صفحات افرادی که جذب دشمن شده و یا خطری برای دشمن ندارند همچنان توسط مدیران شبکه‌های اجتماعی حفظ شوند. در نتیجه اگر ما تصور کنیم دشمن شکست خورده که دست به چنین عملی زده است، موجب می‌شود تا ما در برابر دشمن خود عمل درستی انجام ندهیم و خود را پیروز قطعی میدان بدانیم. در واقع باید واقع‌بین بود و تیزبینانه عمل کرد.

اقدام متناسب و درخور

همچنین به نظر من این اقدام دشمن می‌تواند لطمه بزرگی به آبروی جمهوری اسلامی وارد کند؛ مگر اینکه اقدام متناسب و درخوری برنامه‌ریزی شده و انجام شود. به عبارت دیگر اکنون وقت آن است که مسئولان کشور و نیروهای انقلابی که متأسفانه در اینستاگرام حضور دارند و موجب ترویج و توسعه این شبکه اجتماعی در کشور شدند، یک اقدام هماهنگ و متناسب را برعلیه دشمن انجام دهند. در غیر این صورت دشمن، حضور پررنگ مردم و مسئولان ایرانی در اینستاگرام را به مثابه یک پیروزی بزرگ برای خود تلقی می‌کند و اگر ما از این شکست درس عبرت نگیریم، متأسفانه پیروزی‌های بعدی دشمن نیز از راه خواهند رسید.

بعد از مسدود شدن صفحات تعدادی از مسئولان و فرماندهان نظامی، اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه عده‌ای از این صفحات به تلگرام و توئیتر نقل مکان کردند؛ این شبکه‌های اجتماعی نیز همگی متعقل به دشمنان مردم و نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. این اقدام نیز نتیجه‌ای متفاوت از نتیجه‌ای که امروز با آن روبرو شدیم برای ما نخواهد داشت؛ بلکه ممکن است با نتایج خطرناک‌تری مواجه شویم.

چنین اقدامی را می‌توان با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مصداق نفس‌های آخر دشمن دانست؟

دکتر مؤمن نسب: این اقدام و اینکه دشمن تمام توان خود را متمرکز کرده است مصادیقی از نفس‌های آخر دشمن هستند و همچنین می‌تواند برای ما علامت مثبتی باشد. زیرا هژمونی که دشمنان ما در سراسر دنیا داشتند و جایگاهی که آمریکایی‌ها برای خود در ذهن مردم جهان و حتی ایرانی‌ها شکل داده بوند که کشوری بی‌طرف هستند و به صلح جهانی فکر می‌کند، بهترین فرصت را برای ما ایجاد کرده است تا دست دشمن را رو کنیم.

ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و تبیین کنیم که آمریکایی‌ها اگر به دنبال آزادی‌بیان بودند، اجازه می‌دادند هرکسی حرف بزند و با سانسور و محدودیت مواجه نشود. باید روشنگری شود که مگر در صفحات مسدود شده توسط اینستاگرام، چه نوع حرف‌های خوشنت‌آمیزی مطرح می‌شد که این صفحات مسدود شدند؟

از نظر دشمنان ما حق تاثیرگذاری نداریم

همین الان صفحات رسمی منافقین که هزاران نفر از جوانان ما را به خاک و خون کشیدند بدون هیچ محدودیتی در اینستاگرام و سایر نرم‌افزارها و بدافزارهای آمریکایی – اسرائیلی فعال هستند و حتی مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند. اما این صفحات مسدود نمی‌شوند و حساب‌هایی که به مسئولان کشور و فرماندهان سپاه پاسداران منسوب است مسدود می‌شوند. حتی دشمن در صفحه فارسی زبان دفتر حفظ و نشر آثار هبر انقلاب تغییری ایجاد نمی‌کند اما از طرف دیگر صفحه انگلیسی زبان دفتر رهبری را مسدود می‌نماید.

این‌گونه اعمال محدودیت و حذف کردن صفحات بدین معنا است که نیروهای جریان انقلاب اسلامی از نظر دشمنان حق ندارند تاثیرگذار باشند و بنابراین باید تحت فشار و فیلترینگ قرار گیرند. لذا به نظر من خطر صفحاتی که بسته نشدند به مراتب برای جمهوری اسلامی بیشتر است و می‌توان گفت این صفحات بهانه‌ای برای حضور در اینستاگرام ندارند و ادامه حضور آن‌ها به ضرر جمهوری اسلامی خواهد بود.

به نظر می‌رسد دشمن از هر اقدامی در فضای حقیقی نا امید شده و به همین دلیل نبرد را به فضای مجازی منتقل کرده است. در این مورد نظر خود را بفرمائید.

دکتر مؤمن نسب: امروزه فضای مجازی نیز حقیقت پیدا کرده است و نمی‌توان آن‌را از فضای حقیقی جدا کرد. دشمن بارها در جریان عملیات‌های روی زمین دچار شکست شده است اما از طریق فضای مجازی توانسته عملیات‌هایی را بر روی زمین شکل دهد؛ از این طریق نیز اتفاقات ناگواری در کشور افتاده که موجب شده است برخی شهرهای ما نا امن شده و اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما نیز با خطرات جدی روبرو شود.

دشمن اکنون متوجه شده که حضور نیروهای انقلابی در شبکه‌های اجتماعی با تأثیرگذاری و منافعی برای انقلاب اسلامی همراه شده است؛ لذا سریعاً به خنثی کردن این اتفاق پرداختند تا بتوانند فضا را بهتر مدیریت کنند و بنابراین حداقل تأثیر مثبت حضور جریان انقلابی در شبکه‌های اجتماعی نیز از بین رفت. از این جهت می‌توان گفت ممکن است دشمن از این پس تمرکز خود را بیشتر از گذشته به فضای مجازی و شبکه‌های اجماعی معطوف کند.

تهدید‌های دشمن

رهبر معظم انقلاب سال گذشته در حرم حضرت امام (ره) فرمودند که ما از سوی دشمن، سه نوع تهدید در پیش داریم: تهدید عملی، روانی و اقتصادی؛ متأسفانه امروز این سه مورد از طریق تلگرام کشور ما را تهدید می‌کند.

نقش تلگرام در فاز عملی این بود که مردم در چند نوبت به خیابان‌ها کشیده شدند و البته هنوز هم دشمن در این راستا برنامه‌هایی دارد. تهدید روانی نیز به‌طور شبانه‌روزی در حال گسیل شدن به سوی افکار مردم است و هر لحظه اخبار کذب و مطالب حاوی ناامیدی و تردید میان مردم در حال پمپاژ شدن است. تهدید اقتصادی نیز از طریق پول مجازی در حال پیگیری است و همچنین دشمن به وسیله فشارهای روانی صادره از تلگرام تلاش می‌کند تا مسائل اقتصادی کشور را برای مردم بسیار بزرگ و غیرقابل حل جلوه دهد. برای مثال کانال‌هایی در حال فعالیت هستند که قیمت‌های ارز، سکه و اجناس و اقلام مصرفی مردم را تغییر می‌دهند و در نتیجه فضای جامعه و افکار عمومی ملتهب می‌شود.

بنابراین هر سه تهدیدی که رهبری معظم اشاره داشتند از طریق فضای مجازی در حال هجوم به کشور و تخریب افکار عمومی است. ما نیز وظیفه داریم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فضایی سخت، جدی و مهم تلقی کرده و برای مدیریت این فضا و جلوگیری از توطئه‌های دشمن به‌طور صحیح برنامه‌ریزی کنیم.

شما چه راهکاری را برای مقابله‌ی مسئولین و مردم در جمهوری اسلامی با این اقدام پیشنهاد می‌کنید؟
دکتر مؤمن نسب: به نظر من، تهدید پیش‌آمده می‌تواند به یک فرصت مناسب تبدیل شود اما به شرط اینکه:
  1. نمایندگان مجلس با تصویب یک طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه رفتار دشمن در فضای مجازی را برای دستگاه قضاء الزامی کنند.
  2. قوه قضائیه به واسطه اختیارات قانونی که دارد، بلافاصله مدیر اینستاگرام را به واسطه تخلفات گسترده‌ای که در بستر این بدافزار در کشورمان در حال انجام است را محاکمه کند.
  3. وزیر ارتباطات نیز به جهت اینکه بستر نفوذ دشمن را فراهم کرده و جلوی برخورد با آن را گرفته است حتماً باید مورد محاکمه قرار گیرد. همچنین مسئولین دیگری که در توسعه اینستاگرام و بدافزارهای مخرب در بین مردم نقش داشتند نظیر دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز باید پاسخگوی نتایج به بار آمده باشند.

مهم‌ترین اقدام نیز این است که چند میلیون کاربر عادی ایرانی که دنبال‌کننده صفحات مسئولین و فرماندهان نظامی هستند و صفحات آن‌ها مسدود نشده است می‌توانند عکس و اسم پروفایل‌های خود را با نام و تصاویر فرماندهان سپاه تعویض کرده و مطالبی را در خصوص انقلاب اسلامی و مطالبی که قبلاً فرماندهان نظامی منتشر می‌کردند را انتشار دهند.

این اقدام موجب می‌شود تا اینستاگرام متوجه شود نمی‌تواند تنها با بستن تعداد کمی از صفحات به نتیجه دلخواه خود برسد؛ لذا اینستاگرام مجبور می‌شود هزینه‌های خود را افزایش داده و تعداد بیشتری از حساب‌های کاربری را مسدود کند. به عقیده من این اقدام بسیار مهم و ضروری است، اللخصوص برای افرادی که به نام ترویج انقلاب اسلامی، بودجه‌های میلیاردی را صرف توسعه اینستاگرام در بین مردم و فضای جامعه کردند.

کاربران بعد از انجام این کار می‌توانند در صفحات خود اعلام کنند که به دلیل عدم وجود آزادی و امنیت در بدافزار اینستاگرام، تصمیم دارند به نرم افزارهای ایرانی مهاجرت کرده و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی داخلی را در حساب اینستاگرام خود منتشر کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای داخلی

نرم‌افزارهای داخلی خوبی در دسترس کاربران هستند که می‌توانند جایگزین بدافزارهای آمریکایی – صهیونیستی شوند. برای نمونه کاربران می‌توانند از پیام‌رسان «ایتا» و «سروش» به جای تلگرام و از نرم‌افزارهای «لنزور» و «هورسا» به جای اینستاگرام استفاده کنند. قرارگاه‌ها و افراد فعال در حوزه فضای مجازی بعد از ساختن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی ایرانی می‌توانند به دنبال‌کنندگان و دوستان خود اعلام کنند که از این پس در نرم‌افزارهای داخلی فعال هستند.

مسئولینی که صفحاتشان مسدود شده نیز می‌توانند حساب‌های خود را به شبکه‌های اجتماعی ایرانی منتقل کرده و با صدور اطلاعیه‌های رسمی از مردم بخواهند در این نرم‌افزارها حضور پیدا کنند. با این اقدام دشمن متوجه می‌شود که اگرچه فعالیت ما در شبکه‌های خارجی را محدود کرد، اما ما توان حضور در شبکه‌های داخلی را داریم. همچنین این شبکه‌های اجتماعی ایرانی می‌توانند مورد استفاده بین‌المللی قرار گیرند و مردم کشورهای عراق، لبنان، سوریه و یمن ضمن استفاده از شبکه‌های اجتماعی ایرانی این امکان را دارند که سایر حساب‌های ایرانی را نیز دنبال کنند.

نکته دیگر اینکه لازم است دستگاه‌های مسئول دستور مسدودسازی اینستاگرام را صادر کنند تا دشمن این پیغام را دریافت کند که اگر آن‌ها حساب‌های مسئولان و فرماندهان ایرانی را در جهان فیلتر کردند، ما نیز منافع آ‌ن‌ها را در داخل به خطر انداختیم.

درصورتی که چنین اقدامی صورت نگیرد، بدین معنی است که ما موضعی منفعلانه نسبت به این مسئله‌ی مهم اتخاذ کردیم و متأسفانه در این صورت ماجرا به سود دشمن پیش خواهد رفت. به عبارت دیگر چنانچه ما اقدام متقابلی انجام ندهیم، ضمن اینکه در این قضیه متحمل هزینه شدیم، به دشمن نیز ضربه نزدیم و بلکه موجب شدیم تا دشمن به پیروزی دست یابد.

منافع دشمن از اینستاگرام را قطع کنیم

بهترین ضربه‌ای که می‌توان به دشمن وارد کرد و آن‌را متحمل هزینه کرد این است که منافع سرشاری که دشمن از طریق حضور کاربران ایرانی در فضای اینستاگرام به دست می‌آورد را قطع کنیم. امروزه سی تا چهل میلیون ایرانی پول‌های گزافی را برای خرید اینترنت و حضور در فضای مجازی صرف کرده و به عبارت دیگر درحال کمک به قدرتمندتر شدن اینستاگرام هستند. لذا اگر مشتریان عظیم ایرانی اینستاگرام را از دشمن بگریم، می‌توانیم بگوییم که آن‌ها تا حدی هزینه‌ی اقدام خصمانه خود را پرداخت کرده‌اند.

در غیر این صورت دشمن همچنان در حال کسب منفعت از طریق حضور ایرانیان در اینستاگرام می‌باشد و به دشمن این‌گونه القا می‌شود که او می‌تواند هرکاری انجام دهد و کسی او را در برابر خرابکاری‌های انجام داده مجازات نمی‌کند. درست مانند قضیه برجام که وقتی دشمن از توافق خارج شد، ما برخوردی را صورت ندادیم و لذا دشمن دریده‌تر از قبل شد و تلاش می‌کند تا فشار بر مردم کشورمان را روز به روز بیشتر نماید. بنابراین چنانچه در برابر دشمن، اقدام قاطع و کارآمدی را نشان ندهیم باید در فضای مجازی نیز منتظر چنین رفتاری از سوی دشمن باشیم.

منبع:خیبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *