Posted on

روح الله مومن نسب در گفت و گو با خبرنگار دانا در خصوص صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی مبنی بر مرزبانی فضای مجازی اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی با عنوان ساماندهی فضای مجازی ارائه کرده که برای طرح در صحن علنی اعلام وصول شده است.

پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی در ادامه در تشریح این طرح گفت: یکی از بخشهای این طرح بحث مرزبانی مجازی را با محوریت اجرایی ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه های مسئول مد نظر قرار داده است که متاسفانه این قانون هنوز تصویب نشده است.

مومن نسب تصریح کرد: اگر این قانون تصویب شود قدم بزرگی در راه امنیت کشور و فضای مجازی برداشته می شود چرا که در حال حاضر فضای مجازی ما بدون مرزبان رها شده است و هر کسی هر جور که دلش بخواهد وارد این فضا می شود و هرگونه که تمایل دارد رفتار میکند.

وی به ترور طلبه همدانی در روزهای اخیر اشاره و عنوان کرد: این فاجعه دردناکی بود که عامل آن به راحتی در فضای مجازی جنایت خود را منتشر می کند و مسئولین ما هنوز هم نتوانسته اند حتی حساب اینستاگرامی این جنایت کار را ببندند و این نشان می‌دهد که هیچ حاکمیتی در فضای مجازی برای ما تعریف نشده است.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه مرزبانی مجازی در کشور ایران شکل نگرفته است، خاطر نشان کرد: با کنار هم قراردادن صحبت اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فضای مجازی هم باید مرز داشته باشد به این جمع‌بندی می‌رسیم که طبیعتاً ما برای اینکه امنیت مرز های مجازی مان را مانند مرزهای فیزیکی تامین کنیم نیاز به یک مرزبانی مجازی دیجیتال داریم.

مومن نسب در ادامه تشریح کرد: همان طور که در فضای فیزیکی،هر مسئولی وظیفه ای دارد از جمله نیروهای مسلح مسئولیت تامین امنیت مرزها، وزارت راه مسئولیت جاده کشی و تامین راه مورد نیاز مردم و وزارت صمت مسئولیت تامین کالاها و مبادلات تجاری را به عهده دارد و کسی نمی‌تواند به سادگی از مرزهای ما رد شود و اگر رد شد حتما هزینه آن را پرداخت می کند در فضای مجازی هم باید به همین شکل باشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص اشاره مستقیم مقام معظم رهبری به نیروی انتظامی در مرزبانی از فضای مجازی بیان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به این موضوع است که مرزبانی مجازی را هم باید تشکیل دهیم و همانطور که مرزبانی در فضای فیزیکی به عهده نیروی انتظامی است در فضای مجازی هم ستاد کل می تواند این مسئولیت را به نیروی انتظامی دهد.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در مرزبانی فیزیکی ارتش و سپاه هم به طور مکمل به نیروهای انتظامی در مرزبانی کمک می کنند لذا ستاد کل نیروهای مسلح می تواند سایر نیروها را نیز به کمک نیروی انتظامی بفرستد تا در فضای مجازی هم مرز قوی و مستحکمی داشته باشیم.

مومن نسب با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری در جمع معلمان مبنی بر نفس کشیدن و زندگی برخی جوانان در فضای مجازی، مطرح کرد: بنابراین در حال حاضر ما با یک فضای مجازی بزرگ تر از فضای فیزیکی مواجه هستیم و این فضا حتما باید قوانین و دستگاه های نظارتی خود را داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: یکی از مهم ترین ملزومات فعالیت در فضای مجازی، مرز است و اگر مرز نباشد هیچ کدام از مسائل مدنی که برای امنیت و آرامش مردم ضروری است نمی تواند شکل بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *