Posted on

اشاره: با شیوع کرونا و جنبش در خانه بمانیم، پدیده ارتباط مجازی رونق بسزایی یافت. یکی از شبکه‌های مجازی که با هجوم بیش از حد مردم مواجه شد، لایو اینستاگرام بود. اینستاگرام تحت شرکت فیس بوک فعالیت می‌کند و این شرکت نیز مستقیما با امپریالیسم جهانی در ارتباط است. برای واکاوی پدیده لایو اینستاگرام و فضای مجازی، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی به گفت‌وگو پرداخته است.

رسا ـ تاثیر فضای مجازی بین مردم در دوران کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر مدیریت و کنترل فضای مجازی به دست دشمن باشد می‌تواند برای کشور از بمب اتم هم خطرناک‌تر باشد ولی اگر مدیریت و کنترل و نظارت فضای مجازی به دست انسان‌های خداشناس باشد که منافع مردم برایش مهم است، باشد قطعا می‌تواند این فضا به نفع کشور و مردم استفاده شود؛ منتها در رابطه با فضای مجازی باید به این نکته هم توجه داشت که فقط خوب بودن یک محصول کافی نیست و مصرف روزانه هم اهمیت دارد یعنی اگر محصولی به فرض جاسوسی نمی‌کند، فضای آن کاملاً اسلامی است.

این کفایت نمی‌کند و باید به میزان مصرف آن هم توجه داشت که دچار اسراف نشویم. اسراف که برای حرام خدا نیست مثلا شراب حتی یک ذره هم حرام است اما استفاده زیاد از آب ضرر دارد و اسراف تلقی می‌شود. استفاده از فضای مجازی مدیریت نشد متاسفانه در زمان این بیماری موضوع مصرف روزانه فضای مجازی مورد بحث قرار نگرفت، یعنی استاندارد و نظمی در آن قرار گرفته نشد تا بگویند اگر کسی طبق این استاندارد رفتار نکرد، نرمال محسوب نمی‌شود. اگر دقت کرده باشید اپراتورهای کشور در فروش بیشتر اینترنت رقابت می‌کنند و حتی اینترنت شبانه رایگان یا خیلی ارزان به مردم ارائه می‌دهند.

برای همین است که به هیچ بخش فرهنگی‌ ما نمی‌تواند کمک کند چون اگر فرض هم بگیریم که مردم از این اینترنت رایگان استفاده مفید می‌کنند اما دچار اسراف شده‌اند، بد و مضر است. این مطلب را در کنار بحث اعتیاد به فضای مجازی و خانواده دانش آموزان قرار دهید، می‌بینید که یک عده کلا نسبت به فضای مجازی زده شده‌اند و بسیاری از دانش آموزان و معلم‌ها از گوشی و فضای مجازی متنفر شده‌اند و عده‌ای را هم به شدت غرق فضای مجازی کرده است که هر دو آن می‌تواند در آینده به زیان پیشرفت کشورمان باشد، پس نیاز است که مراقبت خانواده‌ها بیشتر شود تا در مصرف فضای مجازی دچار مشکل نشوند. Check https://nudecamshd.com hot.

رسا ـ پدیده لایو اینستاگرام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پخش زنده و لایو فقط مختص اینستاگرام نیست؛ به عنوان مثال گپ یا آپارات که ایرانی هم هستند، پخش زنده دارند. البته چند نرم افزار دیگر هم داریم که مطرح‌ترین آنها همین دوتا هستند. اگر در کشور نیاز به پخش زنده هم باشد می‌توان از این نرم افزارهای داخلی استفاده کرد، گرچه در بسیاری از مواقع پخش زنده ضرورتی ندارد، به خصوص در اینستاگرام که شاید بیشتر از ۸۰ درصد از آن استفاده غیرمفید می‌شود. مثلا فردی در مقابل هفتصد هزار نفر کارهای غیر اخلاقی انجام می‌دهد و عده‎ای هم زیر آن کامنت‌ می‌نویسند. متأسفانه باید گفت این فضا به هیچ عنوان مناسب یک انسان نیست، چه برسد به یک نوجوان درحالی که خیلی از کسانی که لایو‌ها را دنبال می‌کنند، از دهه هشتادی‌های کشور هستند.

باید مدیریت مصرف اعمال شود در واقع با جوی که در فضای مجازی وجود دارد باید گفت برای نرم افزارهای خارجی به هیچ وجه نباید اینترنت رایگان یا شبانه قرار داد و اگر هم برای نرم افزارهای داخلی قرار است تا چنین اقدامی انجام بشود، حتما باید مدیریت و برنامه‌ریزی شده باشد. پخش زنده اینستاگرام را می‌توان محدود و یا مسدود کرد، منتها مسؤولان کشور به خصوص وزارت ارتباطات و اپراتورها زیاد علاقه‌ای به مسدود کردن یا محدود کردن یا حتی گران کردن آن ندارند چون ممکن است که مشتریان خود را از دست بدهند و درآمد بسیار سنگینی که از این نرم افزارها به دست می‌آورند از بین برود. رسا ـ با چه نگرشی این اتفاقات رخ می‌دهد و انگیزه‌ای برای اصلاح امور وجود ندارد؟ مسؤولان با نگاه اقتصادی به لایوهای اینستاگرام آن را در کشور توسعه داده‌اند. پهنای باندی به صورت انحصاری بیشتر از ۶۵ درصد در اختیار اینستاگرام است و تمام زیرساخت‌های کشور را در اختیار این نرم افزار اسرائیلی قرار داده‌اند که خیلی کار خطرناکی است.

با این کار مسؤولان فضای مجازی هم دیتای کشور را اشغال کرده‌اند، هم نفوذ دشمن بر مردم بیشتر شده است تا سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در کشور به راحتی اجرا شود. خوب است بدانید که هرچقدر پهنای باند کشور مختص اینستاگرام و امثال اینها باشد، پهنای باندی که در اختیار نرم افزارهای داخلی قرار می‌گیرد کاهش پیدا می‌کند و این خطر کاملا جدی است. باید مسؤولان کشور نسبت به این جنایت پاسخگو باشند و به حکم عقل باید جلوی نرم افزارهایی مثل اینستاگرام که خیلی بیشتر از نفع‌شان، مضر هستند را گرفت.

رسا ـ برای مدیریت فضای اینستاگرام و نرم افزارهای داخلی چه راهکاری وجود دارد؟

ابتدا بایستی گفت در نرم افزارهای داخلی می‌توان یک نظام کنترل عمومی مردمی قرار داد یعنی مردم تا یک چیز بد و غیر اخلاقی دیدند به پلیس گزارش دهند تا اگر این موارد گزارش شده به تعداد معینی رسیدند در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود یا اینکه از ربات استفاده شود. می‌توان بررسی اولیه را به ربات‌ها سپرد و درصورت لزوم افرادی آنها را بررسی نهایی کنند‌.

امثال روبیکا که نرم‌افزار داخلی هستند باید برمبنای یک نظام نامه، قوانین جمهوری اسلامی در آن رعایت شود و اگر توجه و رعایت نشود اینها هم تبدیل به یک ناهنجار می‌شوند و این ناهنجار چه ایرانی و چه خارجی باید با آن برخورد شود. حالا اگر برخوردی انجام نشود، مردمی که از فضای کثیف نرم افزارهای اسرائیلی و آمریکایی پناه به نرم افزارهای ایرانی آورده‌اند باز در نرم افزارهای داخلی همان فضای مبتذل و حتی مستهجن را می‌بینند و قاعدتا از اینها هم زدگی پیدا می‌کنند. درآمدزایی بالای اینستاگرام و عدم توجه درست فرهنگی شما برای فضای اینستاگرام نمی‌توانید این اقدام را انجام دهید و جزئی آن را مدیریت کنید. خیلی‌ها این مطلب را نمی‌دانند که اگر ما چیزی را برای اینستاگرام تصویب کنیم، این صفحه در حال پخش آموزش‌های لازم برای بمب‌سازی و عملیات‌های تروریستی است و باید بسته شود، اینستاگرام اگر بخواهد مسدود می‌کند، چون فضای اینستاگرام رمزنگاری شده است و نمی‌توانیم به صورت جزئی بخشی از آن را مسدود کنیم و بخشی را باز بگذاریم. به خاطر همین یا باید کل آن باز باشد یا کل آن بسته شود.

این مشکل کمی نیست که درباره اینستاگرام وجود دارد. متاسفانه مسؤولان به آن توجه نمی‌کنند و با توجه به درآمد بالایی که از اینستاگرام وجود دارد، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کل اینستاگرام را با تمام موارد مستهجن، مبتذل، غیرقانونی و غیراخلاقی باز بگذارند. ما به صورت جدی انتظار داریم که دستگاه‌های حاکمیتی مثل قوه قضاییه که منافع ملی برایشان مهمتر از منافع مالی یک عده خاص یا یک بخش کشور است، در این ماجرا وارد شوند تا جلوی این ابتذال رو به گسترش را بگیرند. رسا ـ مهمترین راهکاری که باید در نظر داشت؟ راهکاری که وجود دارد و ما این را بارها و بارها آن را گفتیم این است که اگر هم بخواهیم از نرم‌افزارهای خارجی استفاده کنیم، باید بپذیرند که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند و هر جایی که با این قانون مغایرت داشتند به سرعت آن را برطرف کنند.

همچنین یک نمایندگی رسمی در داخل کشور تاسیس کنند و تا سرورش را هم داخل کشور نیاورند، اجازه فعالیت نداشته باشند. این کار را اکثر کشورهای دنیا انجام می‌دهند و فکر کنم فقط ایران است که چنین اقدامی را انجام نداده است یعنی حتی اگر نرم افزار ایرانی بخواهد در آمریکا فعالیت کند موظف است که همه قوانین آمریکا را اجرا کند وگرنه با ورود جدی مراجع قانونی مسدود می‌شود./۸۸۲/گ۴۰۳/ب۱

رسا ـ ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

خبرنگار: حسام الدین ملا محمدعلی

rasanews.ir/002jJg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *